Augustine's relevance for contemporary religious education
Author(s)
Dupont, AnthonyDate
2015-12Discipline
EducaciónAbstract
For young people, Augustine can have something of mysterium fascinosum
et tremendum. His engaging personality and passionate life can, on the one hand, have
a strong appealing force. On the other hand, some of his more extreme ideas can arouse
opposition amongst the young. In order to determine the possible significance of Augustine
as inspiration and subject for religious education today, the present article develops
a double movement: (1) deconstruction and (2) construction. (1) Many pictures and
even many prejudices exist of Augustine. Precisely the excellent case study offered to us
by Augustine when he evaluates current prejudices of theologians and religious texts
of our Christian tradition is in itself already a first element for establishing Augustine’s
contemporary relevance for religious education. (2) Once Augustine is stripped from
prejudices and we have obtained a ‘neutral’ and historical correct view of his time, life
and writings, we will understand the constructive interaction between context and content
in Augustine, the theologian. Herein lies a second possible relevance of Augustine.
Finally, we will constructively examine how Augustine’s most fundamental intuitions -
such as his ideas on grace - can be relevant for theological thought in general and current
religious education in particular. Para los jóvenes, Agustín puede tener algo de mysterium fascinosum et tremendum.
Su personalidad atractiva y su apasionada vida pueden, por un lado, tener una
fuerza intensa de atracción. Por otro lado, algunas de sus ideas más extremas pueden suscitar
la oposición entre los jóvenes. Con el fin de determinar la posible significación de
Agustín como inspiración y tema de la educación religiosa de hoy, el presente artículo se
desarrolla en una doble vertiente: (1) la deconstrucción y (2) la construcción. (1) Existen
muchas imágenes e incluso muchos prejuicios sobre Agustín. Precisamente el excelente
estudio de caso que se nos ofrece por Agustín en la evaluación de los prejuicios actuales
de los teólogos y los textos religiosos de nuestra tradición cristiana es en sí mismo ya un
primer elemento para establecer la relevancia contemporánea de Agustín para la educación
religiosa. (2) Una vez que Agustín es despojado de los prejuicios y se ha obtenido
una visión correcta, “neutral” e histórica de su tiempo, su vida y sus escritos, vamos a
entender la interacción constructiva entre el contexto y el contenido en Agustín, el teólogo.
He aquí una posible segunda relevancia de Agustín. Por último, vamos a examinar
de manera constructiva cómo las intuiciones fundamentales de Agustín –como sus ideas
sobre la gracia– pueden ser relevantes para la reflexión teológica en general y la educación
religiosa actual en particular.