Show simple item record

dc.contributor.authorJover Olmeda, Gonzalo
dc.contributor.authorRuiz-Valdepeñas, Mª Ángeles
dc.contributor.authorThoilliez Ruano, Bianca
dc.date.accessioned2020-02-06T10:50:36Z
dc.date.available2020-02-06T10:50:36Z
dc.date.issued2010-07
dc.identifier.issn0214-8560
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12466/807
dc.description.abstractLa obra de John Dewey en su tránsito por España durante el primer tercio del siglo XX. Dos ejemplos de recepción editorial. Este artículo se enmarca en el resurgimiento actual por la pedagogía de John Dewey y la colaboración interdisciplinar de la Teoría de la Educación y la Historia de la Educación. El trabajo profundiza en la lectura que se hizo en España de las ideas pedagógicas Dewey en las primeras décadas del siglo XX. En primer lugar, analiza la presencia de Dewey en las dos principales revistas pedagógicas españolas de la época, el “Boletín de la Institución Libre de Enseñanza” y la “Revista de Pedagogía”. A continuación, estudia la traducción que el institucionista Domingo Barnés hizo del libro de Dewey “La escuela y la sociedad”. Los análisis muestran cómo la recepción editorial que los institucionistas españoles hicieron de la obra pedagógica de Dewey, se produjo desgajada de la base filosófica del pragmatismo, y cómo su lectura estuvo mediada por esquemas interpretativos previos. En especial, la pedagogía de Fröbel actuó, al mismo tiempo, como motor y como filtro en la recepción de las nuevas ideas.es
dc.description.abstractThe transit of John Dewey’s works in Spain during the first third of the twentieth century. Two examples of editorial reception. This article is part of the current interest in John Dewey’s educational theory and interdisciplinary collaboration between Educational Theory and History of Education. The paper studies the readings of Dewey’s pedagogical ideas in Spain in the first decades of the twentieth century. First, it analyzes the presence of John Dewey in the main Spanish educational journals of the time, the “Boletín de la Institución Libre de Enseñanza” and the “Revista de Pedagogía”. Then, it examines the translation that the member of the Free Teaching Institution (ILE) Domingo Barnés made of Dewey’s book “School and Society.” The analysis shows how the editorial reception that the authors from the ILE made of the educational works of Dewey, was detached from the philosophical basis of pragmatism, and how their readings were mediated by prior interpretive schemes. In particular, the pedagogy of Froebel acted at the same time, as a driver and as a filter in the reception of new ideas.en
dc.language.isospaes
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleLa obra de John Dewey en su tránsito por España durante el primer tercio del Siglo XX. Dos ejemplos de recepción editoriales
dc.typearticlees
dc.description.disciplineEducaciónes
dc.issue.number37es
dc.journal.titleEdetaniaes
dc.page.initial33es
dc.page.final56es
dc.rights.accessRightsopenAccesses
dc.subject.keywordPedagogíaes
dc.subject.keywordHistoria de la educaciónes
dc.subject.keywordEducaciónes
dc.subject.keywordPedagogyen
dc.subject.keywordEducation Historyen
dc.subject.keywordEducationen
dc.subject.unesco5312.04 Educaciónes


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional