Show simple item record

Teacher evaluation model. An endogenous experience as an alternative to the reality of chilean teachers

dc.contributor.authorSalazar Ascencio, José
dc.contributor.authorInostroza Henríquez, Patricio
dc.contributor.authorMarín Álvarez, Pedro
dc.contributor.authorGutiérrez Tapias, Mariano
dc.contributor.authorOlivera Aguirre, Leandro
dc.date.accessioned2019-07-25T07:20:56Z
dc.date.available2019-07-25T07:20:56Z
dc.date.issued2018-12
dc.identifier.issn0214-8560
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12466/78
dc.description.abstractInvestigación que presenta un Modelo de Evaluación Docente Endógeno (MEDE), el cual emerge como alternativa para aproximadamente el 60 % de los profesores chilenos que no tienen la obligación legal de evaluarse. Desde 2012 el Colegio San Patricio de la Comuna de Chiguayante (Chile), con la orientación de la Universidad de La Frontera, declara tanto en su Proyecto Educativo Institucional (PEI) como en su Proyecto de Mejoramiento Educativo desarrollar una cultura evaluativa basada en la mejora, participación y coherencia para asegurar la calidad de los aprendizajes. Se apuesta por construir un MEDE basándose en: el Marco para la Buena Enseñanza, la Normativa Vigente del Ministerio de Educación y el PEI. Durante seis años, la comunidad escolar ha construido y validado ocho instrumentos (Autoinforme, Portafolio Digital, Informe Observación de Aula, Informe Pedagógico de Pares, Encuesta de Satisfacción Estudiantil, Encuesta de Satisfacción de Padres, Informe Actitudinal e Informe Administrativo) y el Reglamento MEDE. El desempeño docente presenta cuatro categorías (Insuficiente, Básico, Competente y Destacado), donde los resultados obtenidos del 10 % de los profesores del colegio arroja que un 25 % es básico y un 75 % es competente, lo que permitirá levantar políticas de formación continua que quedarán plasmadas en un Plan de Desarrollo Profesional Docente.es
dc.description.abstractResearch that presents an Endogenous Teaching Evaluation Model (ETEM), which emerges as an alternative for approximately 60 % of Chilean professors, who do not have the legal obligation to evaluate themselves. Since 2012, the San Patricio School of the Commune of Chiguayante (Chile), with the assistance of the University of La Frontera, declares both its Institutional Educational Project (PEI) and its Educational Improvement Project, to develop an evaluation culture based on the improvement, participation and coherence to ensure the quality of learning. It is committed to building an ETEM based on: The Framework for Good Teaching; Regulations in force of the Ministry of Education and the PEI. The school community for 5 years builds and validates 8 instruments (Self Report, Digital Portfolio, Classroom Observation Report, Pedagogical Peer Report, Student Satisfaction Survey, Parent Satisfaction Survey, Attitudinal Report and Administrative Report) and the ETEM Regulation. The teaching performance presents 4 categories (Insufficient, Basic, Competent and Outstanding), where the results obtained to 10 % of the teachers of the school, shows that 25 % is Basic and 75 % is Proficient, which will allow to raise continuous training policies that will be reflected in a Teacher Professional Development Plan.en
dc.language.isospaes
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleModelo de evaluación docente. Una experiencia endógena como alternativa a la realidad de los profesores chilenoses
dc.titleTeacher evaluation model. An endogenous experience as an alternative to the reality of chilean teachersen
dc.typearticlees
dc.description.disciplineEducaciónes
dc.issue.number54es
dc.journal.titleEdetaniaes
dc.page.initial93es
dc.page.final105es
dc.rights.accessRightsopenAccesses
dc.subject.keywordEvaluación del docentees
dc.subject.keywordTeacher Evaluationen
dc.subject.keywordModelo de Evaluación Docente Endógenoes
dc.subject.keywordEndogenous Teacher Evaluation Modelen
dc.subject.unesco5312.04 Educaciónes
dc.subject.unesco5902.07 Política Educativaes
dc.subject.unesco5802.04 Niveles y Temas de Educaciónes


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional