Río +20: recomendaciones a la educación
Author(s)
Murga-Menoyo, M.ª ÁngelesDate
2012-12Discipline
EducaciónKeyword(s)
EducaciónEducación ambiental
Valores morales
Education
Environmental education
Moral values
Abstract
En este artículo se analizan los pronunciamientos en materia educativa de
la cumbre Río +20, segunda gran Cumbre Mundial sobre Desarrollo Sostenible, diez
años después de la primera celebrada en Johannesburgo (2002), y se comparan con los
de su predecesora Río 92, primera gran Cumbre de la Tierra. El propósito es identificar
los eventuales cambios de modelo y los principales focos de atención en las recomendaciones
que cada una de ellas lanza a la comunidad internacional en materia de educación.
Complementariamente, el análisis se verá completado con las aportaciones de tres
textos significativos entre los promovidos por la Unesco para difundir el modelo de la
educación para el desarrollo sostenible, publicados en tres fechas destacadas: en 1997,
con motivo de la Conferencia Internacional de Tesalónica, Medio Ambiente y Sociedad:
Educación y Sensibilización para la Sostenibilidad; en el 2005, para la implementación
de la Década de Naciones Unidas por la Educación para el Desarrollo Sostenible (2005-
2014), y en el 2012, coincidiendo con la Cumbre Río +20. In this paper, the results in terms of educational advancements from the
Rio +20 Summit are analyzed and compared to those of its predecessor Río 92, the
first great Earth Summit. The Rio +20 Summit was the second great Earth Summit on
Sustainable Development, and has taken place ten years after the first one which took
place in Johannesburg (2002). The objective of this paper is to identify the changes in
the model and the main focus in the recommendations that each of the summits provides to the international community in the field of education. Additionally, the analysis
is enhanced with the contribution of three significant documents, which are among
those supported by the Unesco for the spread of the model of education for sustainable
development. These documents where published in three significant dates: 1997, in the
International Conference of Thessaloniki on Environment and Society: Education and
Public Awareness for Sustainability; 2005, during the implementation of the United
Nations Decade of Education for Sustainable Development (2005-2014); and 2012,
during the Rio +20 Summit.