Show simple item record

dc.contributor.authorMínguez Vallejos, Ramón
dc.date.accessioned2020-01-29T10:52:25Z
dc.date.available2020-01-29T10:52:25Z
dc.date.issued2012-12
dc.identifier.issn0214-8560
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12466/715
dc.description.abstractEn este trabajo se exponen algunos resultados educativos que son objeto de preocupación general y difunden la sensación de fracaso educativo. De ahí se deduce la idea de que la educación actual atraviesa una crisis generalizada de lo que transmite. Por ello, entre los educadores existe la sensación de desconfianza e inseguridad de la tarea educativa. A partir de esa realidad actual acerca de la educación, se reflexiona sobre la responsabilidad como valor educativo central para emprender otra educación en el futuro y se opta por una orientación ética fundamentada en las tesis de E. Lévinas, de donde se deduce que ser responsable es responder a la demanda del otro. A partir de ahí, se propone un itinerario educativo de la responsabilidad en tres momentos: la formación de personas capaces de hacerse cargo de la realidad del otro; la capacidad de cargar personalmente, y la tarea de encargarse del otro por encima del yo. Se concluye con la idea de que educar es un acto de responsabilidad para con el otro.es
dc.description.abstractIn this paper we describe some educational outcomes that are of concern general and diffuse sense of educational failure. It follows the idea that education is in crisis now widespread than transmitted. Thus, among educators there is a sense of mistrust and insecurity of the educational task. From this reality about education, we reflect on the responsibility as a core educational value to undertake further education in the future and you opt for an ethical orientation based on the thesis of E. Levinas, from which it appears to be responsible is to respond to the demand for the other. Thereafter, we propose an educative responsibility in three stages: the formation of people able to take over the reality of the other, the ability to charge personally, and undertake the task of the other above self. It concludes with the idea that education is an act of responsibility to the other.en
dc.language.isospaes
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleLa responsabilidad educativa en tiempo de crisises
dc.typearticlees
dc.description.disciplineEducaciónes
dc.issue.number42es
dc.journal.titleEdetaniaes
dc.page.initial107es
dc.page.final125es
dc.rights.accessRightsopenAccesses
dc.subject.keywordEducaciónes
dc.subject.keywordResponsabilidades
dc.subject.keywordÉticaes
dc.subject.keywordEducationen
dc.subject.keywordResponsibilityen
dc.subject.keywordEthicsen
dc.subject.unesco5312.04 Educaciónes


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional