Educación social y enseñanza: los educadores sociales en los centros educativos, funciones y modelos
Author(s)
Ortega Esteban, JoséDate
2014-07Discipline
EducaciónKeyword(s)
EducaciónEnseñanza
Centros docentes
Educación social
Education
Teaching
Education centers
Social education
Abstract
Presentamos aquí de una manera sintética y concentrada una conceptualización
y justificación de la figura profesional del educador social en los centros educativos,
colaborador integrado en la dinámica comunitaria de la colectividad educativa,
describiendo sus funciones básicas, centradas en tres ámbitos: funciones de contexto,
funciones de mediación y funciones colaborativas especializadas; así como los modelos
de educador social: general escolarista, especializado e integrado. Todo ello según la reflexión
y los datos aportados por una investigación sobre los educadores sociales escolares
en Extremadura, Castilla y León y La Mancha, a la que se hace puntual referencia. We present in this article in a synthetic and concentrated manner the conceptualization
and justification of the professional figure of the social educator in educational
centers. His role as an integrated collaborator in the community dynamics of the
educational collectivity, describing its core functions, focusing on three areas: con-texte
functions , specialized mediation and collaborative specialized functions. We also present
the different roles-models within the social of social educator: “General escolarista” Generalistic Scolarist, specialized and integrated. All this based upon research and analysis
of the data provided by a study undertaken on School Social Workers´ in the regions
of Extremadura, Castilla y León and La Mancha in Spain, which we use to address
punctual reference within this article.