dc.contributor.author | Hirsch Adler, Ana | |
dc.contributor.author | Navia Antezana, Cecilia | |
dc.date.accessioned | 2020-01-23T08:46:33Z | |
dc.date.available | 2020-01-23T08:46:33Z | |
dc.date.issued | 2015-06 | |
dc.identifier.issn | 0214-8560 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12466/642 | |
dc.description.abstract | In Mexico, teachers that instruct in primary and secondary levels of education
are increasingly being evaluated by international and national policies and are
being harshly judged by different social agents, such as mass communication media,
public opinion, parents and entrepreneurs. Our country is continually evaluated and
compared with other countries and has been located with very low levels of educational
achievement. To attend this problem the government has proposed continual educational
reforms that include diverse types of evaluation of schools, students, teachers and
the institutions that are in charge of the preparation of the future teachers. However,
these processes of actualization and reform haven’t been articulated and there have been
important changes in the labor conditions of these professionals, which has created great
uncertainty. With an interview guide applied to 43 teachers, we found that teachers are
interested in: a better cognitive knowledge and actualization; an approach to norms,
rules and codes about values and ethical themes; the consequences of their professional decisions; the importance of team work and personal relations and communication.
They consider themselves a behavioral model for their students and propose several ways
to face the increasing uncertainty. | en |
dc.description.abstract | En México, los profesores de educación básica están sometidos a crecientes
procesos de evaluación que responden a políticas internacionales y nacionales y son duramente
juzgados por diferentes actores sociales, tales como: medios de comunicación,
opinión pública, padres de familia y empresarios. Nuestro país ha sido evaluado y comparado
con otras naciones y ha sido calificado con bajos niveles educativos. Para responder
a este problema, el gobierno ha propuesto reformas para la formación continua de
los maestros y para la evaluación de escuelas, estudiantes, profesores e instituciones educativas
responsables de la formación de nuevos profesores. Sin embargo, no ha habido
una adecuada articulación de los procesos de actualización y se han producido cambios
importantes en las condiciones laborales de los maestros, generando mayor incertidumbre.
Con la aplicación de una guía de entrevista a 43 maestros, encontramos que están
interesados en: profundizar sus conocimientos y en actualizarse, conocer las normas,
reglas y códigos que se relacionan con valores y asuntos éticos; consecuencias de sus decisiones
profesionales; la importancia del trabajo en equipo y la mejora de las relaciones
personales y formas de comunicación. Se consideran modelos de comportamiento para
sus estudiantes y proponen diversas maneras de enfrentar la creciente incertidumbre. | es |
dc.language.iso | eng | es |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.title | Profesional values training in normal schools in Mexico in an uncertainty context | en |
dc.type | article | es |
dc.description.discipline | Educación | es |
dc.issue.number | 47 | es |
dc.journal.title | Edetania | es |
dc.page.initial | 129 | es |
dc.page.final | 143 | es |
dc.rights.accessRights | openAccess | es |
dc.subject.keyword | Primary Education | en |
dc.subject.keyword | Teachers | en |
dc.subject.keyword | Professional practices | en |
dc.subject.keyword | Educación Primaria | es |
dc.subject.keyword | Profesores | es |
dc.subject.keyword | Prácticas profesionales | es |
dc.subject.unesco | 5802 Organización y Planificación de la Educación | es |