Show simple item record

Subjectivity in the age of social networks.

dc.contributor.authorLinares Salgado, Jorge E.
dc.date.accessioned2019-07-23T10:29:13Z
dc.date.available2019-07-23T10:29:13Z
dc.date.issued2018-11
dc.identifier.issn1887-9853
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12466/63
dc.description.abstractEste artículo cuestiona filosóficamente, a partir de las tesis de Günther Anders, el uso masivo de las redes sociales y la forma en que configuran la subjetividad y la intersubjetividad, particularmente en cuanto a los efectos cognitivos sobre la verdad, las creencias y la objetividad. El uso intensivo y compulsivo de las redes sociales ha permitido una comunicación casi instantánea y una sociedad presta a la observación y vigilancia de todos los aspectos de la vida cotidiana y de la política; pero, al mismo tiempo, ha impulsado una sociedad de la intrusión, el voyerismo, el juicio moral lapidario y el linchamiento público de personajes famosos o de cualquier persona acosada por sus conductas, aunque estas pudieran no ser verdaderas. Manuel Castells observaba en La era de la información (2000), que en nuestra época se ha trastocado el tiempo, se han fundido y confundido lo real y lo virtual, lo público y lo privado, generando nuevos problemas éticos, jurídicos y políticos. Tenemos ahora una subjetividad hipersensibilizada, saturada de información, de verdades y falsedades indistinguibles que complican la comunicación y el sentido compartido de la realidad, así como las responsabilidades y las acciones sociales efectivas para contribuir al bien público.es
dc.description.abstractThis article raises a philosophical questioning, from the thesis of Günther Anders, about the massive use of social networks and the way in which subjectivity and intersubjectivity are configured, particularly in terms of cognitive effects on truth, believes and objectivity. The intensive and compulsive use of social networks, has allowed almost instantaneous communication and has provided to the society observation and vigilance of all aspects of everyday life and politics; but at the same time, they have propelled a society of intrusion, voyeurism, the moral judgment of the stoning and public lynching of famous people or anyone harassed by their behaviors, even if they might not be true. Manuel Castells observed, in La era de la información (2000), that in our translocated time the real and the virtual, the public and the private have been fused and confused, generating new ethical, legal, and political problems. We have now a hypersensitized subjectivity, saturated with information, indistinguishable truths and falsehoods that complicate communication and shared sense of reality, as well as the responsibilities and effective social actions to contribute to the public good.en
dc.language.isospaes
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleLa subjetividad en la era de las redes sociales.es
dc.titleSubjectivity in the age of social networks.en
dc.typearticlees
dc.description.disciplineFilosofíaes
dc.issue.number15es
dc.journal.titleSCIOes
dc.page.initial123es
dc.page.final155es
dc.rights.accessRightsopenAccesses
dc.subject.keywordÉticaes
dc.subject.keywordRedes socialeses
dc.subject.keywordCogniciónes
dc.subject.keywordEthicsen
dc.subject.keywordSocial networksen
dc.subject.keywordCognitionen
dc.subject.unesco71 Éticaes
dc.subject.unesco3304 Tecnología de Los Ordenadoreses
dc.subject.unesco7202.06 Filosofía de la Intersubjetividades


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional