Show simple item record

dc.contributor.authorGonzález Bertolín, Aurelio José 
dc.date.accessioned2020-01-20T13:00:05Z
dc.date.available2020-01-20T13:00:05Z
dc.date.issued2015-12
dc.identifier.issn0214-8560
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12466/620
dc.description.abstractLa enseñanza secundaria constituye el tramo más joven y controvertido del sistema educativo. Vinculada en su origen a la construcción del sistema educativo liberal en el siglo xix, a lo largo del siglo xx evolucionó de una enseñanza media minoritaria y elitista a la generalización de la educación postobligatoria. Este cambio supone un bien rotundo y un logro incuestionable de la sociedad española en su conjunto, pero traslada a las puertas del bachillerato realidades que hace apenas tres décadas emergían en escenarios ajenos al sistema educativo. En el presente artículo, se hace un análisis de la evolución normativa en la que se ha enmarcado este proceso a lo largo del siglo xx y lo que llevamos del xxi. Asimismo se formulan una reflexión y diversas propuestas sobre algunos retos que plantea este nuevo escenario, como la formación del profesorado de secundaria o las evaluaciones externas.es
dc.description.abstractSecondary Education constitutes the youngest and controversial section of the educational system. Originally linked to the construction of the liberal educational system in the 19th century, it developed from a minority and exclusive middle education into the generalization of the post-compulsory education. This change constitutes a decisive good and an unquestionable success to the whole Spanish society; however, at the same time, it transfers some external realities to the “A” Levels doorways which emerged in previous unconnected stages to the educational system barely three decades ago. In the current article, it is found an analysis of the evolution of regulations which have defined this process throughout the 20th and 21st century. Additionally, it is formulated a reflection and different suggestions about some challenges that arise in this new stage, such as secondary teachers’ training or external evaluations.en
dc.language.isospaes
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleDe la enseñanza media de élite al bachillerato del Siglo XXIes
dc.typearticlees
dc.description.disciplineEducaciónes
dc.issue.number48es
dc.journal.titleEdetaniaes
dc.page.initial101es
dc.page.final115es
dc.rights.accessRightsopenAccesses
dc.subject.keywordEnseñanza secundariaes
dc.subject.keywordLegislaciónes
dc.subject.keywordFormación de profesoreses
dc.subject.keywordEvaluación educativaes
dc.subject.keywordSecondary educationen
dc.subject.keywordLegislationen
dc.subject.keywordTeacher trainingen
dc.subject.keywordEducational evaluationen
dc.subject.unesco5312.04 Educaciónes


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional