Show simple item record

dc.contributor.authorGonzález Davies, Maria
dc.date.accessioned2020-01-20T11:08:24Z
dc.date.available2020-01-20T11:08:24Z
dc.date.issued2016-07
dc.identifier.issn0214-8560
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12466/610
dc.description.abstractCLIL has become a mainstream pedagogical approach at all educational levels, from Primary and Secondary Education to University. Up to now, most challenges have been addressed from the linguistic (Focus on Form, FoF) and conceptual (Focus on Meaning, FoM) perspectives, either separately or, increasingly, combined. Surprisingly, Didactics are seldom considered. Therefore, in this article some of these challenges, such as mixed-ability contexts, student anxiety, and an informed use of the students’ linguistic repertoire, are explored by focusing on Didactics (FoD) to suggest informed pedagogical solutions. Three pedagogical proposals are put forward to promote efficient CLIL teaching: a visible and interactive combination of cognitive, metacognitive and socio-affective learning strategies, collaborative and distributed learning, and the Integrating Plurilingual Approach (IPA). The proposals are illustrated with examples from a module that has been implemented for over 8 years in a Teacher Training context (FPCEE, Blanquerna, Barcelona, Spain)en
dc.description.abstractEl AICLE es ya un enfoque pedagógico que se ha extendido a todos los niveles educativos, desde la Educación Primaria y Secundaria hasta la Universidad. Hasta ahora, la mayoría de los retos que plantea se han abordado desde las perspectivas lingüística (Atención a la Forma, en inglés: FoF) y conceptual (Atención al Significado, en inglés: FoM), por separado o, cada vez más, combinadas. Sorprendentemente, rara vez se ha considerado la perspectiva didáctica. Por tanto, en este artículo se exploran algunos de estos retos, por ejemplo, los grupos heterogéneos, la ansiedad de los estudiantes, y un uso informado del repertorio lingüístico de los estudiantes centrándose en la Didáctica (Atención a la Didáctica, en inglés: FoD) para sugerir soluciones pedagógicas informadas. Se presentan tres propuestas pedagógicas para promover una enseñanza AICLE eficaz: una combinación visible e interactiva de las estrategias cognitivas, metacognitivas y socioafectivas de aprendizaje, el aprendizaje colaborativo y distribuido, y el Enfoque Integrado Plurilingüe (en inglés: IPA). Las propuestas se ilustran con ejemplos de un módulo que se ha implementando durante más de 8 años en un contexto de Formación del Profesorado (FPCEE, Blanquerna, Barcelona, España).es
dc.language.isoenges
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleChildren's literature and plurilingualism in a teacher training programme. A CLIL approach focusing on didactics (FOD)en
dc.typearticlees
dc.description.disciplineEducaciónes
dc.issue.number49es
dc.journal.titleEdetaniaes
dc.page.initial91es
dc.page.final105es
dc.rights.accessRightsopenAccesses
dc.subject.keywordLearningen
dc.subject.keywordLearning strategiesen
dc.subject.keywordPlurilingualismen
dc.subject.keywordAnxietyen
dc.subject.keywordAprendizajees
dc.subject.keywordEstrategias de aprendizajees
dc.subject.keywordPlurilingüismoes
dc.subject.keywordAnsiedades
dc.subject.unesco5312.04 Educaciónes


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional