Children's literature and plurilingualism in a teacher training programme. A CLIL approach focusing on didactics (FOD)
Author(s)
González Davies, MariaDate
2016-07Discipline
EducaciónKeyword(s)
LearningLearning strategies
Plurilingualism
Anxiety
Aprendizaje
Estrategias de aprendizaje
Plurilingüismo
Ansiedad
Abstract
CLIL has become a mainstream pedagogical approach at all educational levels,
from Primary and Secondary Education to University. Up to now, most challenges
have been addressed from the linguistic (Focus on Form, FoF) and conceptual (Focus on
Meaning, FoM) perspectives, either separately or, increasingly, combined. Surprisingly,
Didactics are seldom considered. Therefore, in this article some of these challenges,
such as mixed-ability contexts, student anxiety, and an informed use of the students’
linguistic repertoire, are explored by focusing on Didactics (FoD) to suggest informed
pedagogical solutions. Three pedagogical proposals are put forward to promote efficient
CLIL teaching: a visible and interactive combination of cognitive, metacognitive and
socio-affective learning strategies, collaborative and distributed learning, and the Integrating
Plurilingual Approach (IPA). The proposals are illustrated with examples from
a module that has been implemented for over 8 years in a Teacher Training context
(FPCEE, Blanquerna, Barcelona, Spain) El AICLE es ya un enfoque pedagógico que se ha extendido a todos los niveles
educativos, desde la Educación Primaria y Secundaria hasta la Universidad. Hasta
ahora, la mayoría de los retos que plantea se han abordado desde las perspectivas lingüística
(Atención a la Forma, en inglés: FoF) y conceptual (Atención al Significado, en
inglés: FoM), por separado o, cada vez más, combinadas. Sorprendentemente, rara vez
se ha considerado la perspectiva didáctica. Por tanto, en este artículo se exploran algunos
de estos retos, por ejemplo, los grupos heterogéneos, la ansiedad de los estudiantes, y un
uso informado del repertorio lingüístico de los estudiantes centrándose en la Didáctica
(Atención a la Didáctica, en inglés: FoD) para sugerir soluciones pedagógicas informadas.
Se presentan tres propuestas pedagógicas para promover una enseñanza AICLE
eficaz: una combinación visible e interactiva de las estrategias cognitivas, metacognitivas
y socioafectivas de aprendizaje, el aprendizaje colaborativo y distribuido, y el Enfoque
Integrado Plurilingüe (en inglés: IPA). Las propuestas se ilustran con ejemplos de un
módulo que se ha implementando durante más de 8 años en un contexto de Formación
del Profesorado (FPCEE, Blanquerna, Barcelona, España).