La ética del reconocimiento: clave en la transformación de prácticas académicas
The ethics of recognition: key to the transformation of academic practice
Date
2016-12Discipline
EducaciónKeyword(s)
Ética profesionalEducación superior
Profesores universitarios
Professional ethics
Higher education
University teachers
Abstract
Se reportan resultados de la fase exploratoria de una investigación sobre el
buen profesor universitario que incluyó la revisión de la literatura especializada sobre
el tema y la aplicación de un cuestionario de preguntas abiertas a estudiantes y profesores
del posgrado en dos universidades mexicanas. Para la literatura se siguió un procedimiento
analítico-sintético y para analizar las respuestas al cuestionario se aplicaron
estrategias de teoría fundamentada. El análisis permitió identificar formas de relación
que se consideran propias del buen profesor universitario, aquel que ejerce una docencia
centrada en el estudiante y promueve trabajo colaborativo en grupos de investigación.
Se descubre que el componente ético está presente en esas formas de relación y se concluye
que la ética del reconocimiento es una condición indispensable para ejercer una
docencia centrada en el alumno, y es la clave del buen funcionamiento de grupos de
investigación capaces de producir conocimiento con relevancia científica. On this paper we expose results obtained from the exploratory phase of an
research on what constitutes a good university professor. This phase include the reviewing
of the literature on the subject and the analysis of an open-ended questionnaire
applied to graduate students and teachers of two Mexican universities. We followed an
analytic-sintetic process for the literature reviewing, and applied grounded theory strategies
to analyze the responses to the questionnaire. This analysis allowed us to identify
forms of relationship that are considered characteristic of a good university professor,
one who has a student-centered teaching and who promotes collaborative work in research
groups. We discovered that an ethical component is present in these forms of
relationship and conclude that the ethics of recognition are an indispensable exercise for
a teaching centered around the student, which ultimately is the key to the formation of
well functioning research groups capable of producing knowledge of scientific relevance.