Show simple item record

The discourse of excellence-quality in academic practice

dc.contributor.authorIbarra Uribe, Luz Marina
dc.contributor.authorGuerrero Sánchez, Pablo
dc.contributor.authorMercado Yebra, Joaquín
dc.date.accessioned2020-01-17T10:01:31Z
dc.date.available2020-01-17T10:01:31Z
dc.date.issued2016-12
dc.identifier.issn0214-8560
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12466/596
dc.description.abstractEl objetivo del presente artículo es establecer la relación entre el concepto excelencia-calidad tal como se presenta por los organismos evaluadores y la teoría organizacional, frente a la subjetividad de los profesores y sus prácticas. Se reportan resultados de una investigación de campo en la que participa una red de investigadores de México y España. Se concluye que el discurso teórico y de política pública en México sobre excelencia-calidad es asumido en su mayoría por los profesores investigadores, por estar vinculado a los efectos económicos vía percepción salarial, estímulos y estatus profesional, aunque simultáneamente se observa cierta resistencia hacia dicho discurso. Es factible que el valor económico (en lo que se refiere a salarios y estabilidad laboral) tienda a ser superior al compromiso académico, si bien esa tendencia no se observa como dominante.es
dc.description.abstractThe aim of this paper is to establish the relationship between excellence– quality concept as by evaluating organizations and organizational theory is presented, versus the subjectivity of teachers and their practices. Reported results of a research field in which participates a network of researchers from Mexico and Spain. It is concluded that the theoretical discourse and public policy in Mexico on excellence quality is assumed mostly by research professors, being linked to the economic effects via wage perception, stimuli and professional status, although simultaneously some resistance to that speech is observed. It is likely that the economic value (in terms of wages and job stability) tend to be higher than academic commitment, although this trend is not seemed as dominant.en
dc.language.isospaes
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleEl discurso de la excelencia-calidad en la práctica académicaes
dc.titleThe discourse of excellence-quality in academic practiceen
dc.typearticlees
dc.description.disciplineEducaciónes
dc.issue.number50es
dc.journal.titleEdetaniaes
dc.page.initial121es
dc.page.final135es
dc.rights.accessRightsopenAccesses
dc.subject.keywordCalidades
dc.subject.keywordDiscursoses
dc.subject.keywordIndicadores educativoses
dc.subject.keywordFormación docentees
dc.subject.keywordQualityen
dc.subject.keywordSpeechesen
dc.subject.keywordEducational indicatorsen
dc.subject.keywordTeacher trainingen
dc.subject.unesco5312.04 Educaciónes


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional