Show simple item record

University of Barcelona education journals: Revista de psicologia i pedagogia (1933-1937) y and Perspectivas pedagógicas (1958-1984). A contribution to contemporary educational debate

dc.contributor.authorVilanou Torrano, Conrad
dc.contributor.authorPrats Gil, Enric
dc.contributor.authorVilafranca Manguán, Isabel
dc.date.accessioned2020-01-16T15:35:09Z
dc.date.available2020-01-16T15:35:09Z
dc.date.issued2017-02
dc.identifier.issn0214-8560
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12466/586
dc.description.abstractEn este artículo se presenta una breve descripción de las dos revistas pedagógicas más significativas que promovió en el siglo pasado la Universidad de Barcelona. Nos referimos a la Revista de Psicologia i Pedagogia (1933-1937) que codirigieron Emilio Mira y Joaquín Xirau, dos intelectuales que respondían a perfiles diferenciados. Sin embargo, ambos fueron los responsables de una revista que sin negar la viabilidad de los trabajos experimentales (línea de trabajo de Mira) abrió las puertas a la recepción de la pedagogía de las ciencias del espíritu (Dilthey, Spranger). Después de la Guerra Civil (1936-1939), el profesor Juan Tusquets –abanderado de la pedagogía comparada en España– fundó la revista Perspectivas Pedagógicas (1958-1984) cuando la Guerra Fría estaba en su punto más álgido. Finalmente, y coincidiendo con la caída del muro de Berlín (1989), inició su singladura la revista Temps d’Educació, cuya trayectoria, enmarcada en el paradigma de las ciencias de la educación, ha adquirido últimamente una orientación pragmático-social, tal como corresponde a unos tiempos críticos, postideológicos y posmodernos.es
dc.description.abstractThis article provides a brief description of the two most significant educational journals that were promoted by the University of Barcelona in the last century. We are referring to the Revista de Psicologia i Pedagogia (1933-37) that was co-directed by Emilio Mira and Joaquín Xirau, two intellectuals with most distinct profiles. However, both were in charge of a journal that without denying the feasibility of experimental works (Mira’s line of work), it opened the doors to embracing a pedagogy of the sciences of the spirit (Dilthey, Spranger). After the Civil War (1936-1939), Professor Juan Tusquets –who was an advocate for comparative pedagogy in Spain– founded the journal Perspectivas Pedagógicas (1958-84) when the Cold War was at its peak. Finally, and at the same time as the fall of the Berlin Wall (1989), the journal Temps d’Educació began its journey, whose course set in the paradigm of educational sciences, has recently acquired a pragmatic and social approach, as should be expected in these critical, post-ideological and post-modern times.en
dc.language.isospaes
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleLas revistas pedagógicas de la Universidad de Barcelona: Revista de psicologia i pedagogia (1933-1937) y Perspectivas pedagógicas (1958-1984). Una contribución al debate pedagógico contemporáneoes
dc.titleUniversity of Barcelona education journals: Revista de psicologia i pedagogia (1933-1937) y and Perspectivas pedagógicas (1958-1984). A contribution to contemporary educational debateen
dc.typearticlees
dc.description.disciplineEducaciónes
dc.issue.number50 Supl.es
dc.journal.titleEdetaniaes
dc.page.initial73es
dc.page.final92es
dc.rights.accessRightsopenAccesses
dc.subject.keywordPublicaciones periódicases
dc.subject.keywordEducaciónes
dc.subject.keywordPedagogíaes
dc.subject.keywordJournalsen
dc.subject.keywordEducationen
dc.subject.keywordPedagogyen
dc.subject.unesco58 Pedagogíaes


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional