The capacity to respond to the outside: transitional multi-mode notation in secondary and tertiary art education
La capacidad de responder al exterior: notación multi-modo transitoria en la enseñanza de arte secundaria y terciaria
Author(s)
Pigrum, DerekDate
2017-07Discipline
EducaciónAbstract
In this paper the author calls for a recognition of creativity as a response to
the outside, to the ‘charge’ of an incipient object that generates what the author terms
‘transitional multi-mode notation’, that itself constitutes an ‘irreducible outside’. Of the
three meta -modes of transitional practices (Pigrum, 2009) the primary focus of the
present paper is the meta-mode of the sign and where the response to the exteriority of
inscription on a material surface is related to what Winnicott (1972) termed ‘potential
space, a space where inner and outer reality encounter one another in a passage of provisional
states or transitions. The paper argues that Winnicott’s object -relations theory
is more applicable to teaching and learning creative capacities than Clarke’s emphasis
on the Lacanian void (Clarke, 2016). In addition to Winnicott’s psychoanalytic theory,
the capacity to respond to the outside by means of transitional notation is related to
Heidegger’s notion of Entwurf, Derrida on ‘erasure’ and the distinction Kristeva makes
between the symbolic and the semiotic. The author argues that the way we respond to
the outside, the conceptual uncertainty of the ‘charge’ of the object, the indeterminacy
of transitional notion and its inherent cognitive insecurity, render creative capacities
incompatible with the rationality of discourse advocated by Filimowicz and Tzankova
(2014) in their implementation of the author’s theory of transitional practices. Teaching and learning the creative capacity of responding to the outside by means of the exteriority
set up by transitional notation is one of deictic orientations. The most difficult
capacity to acquire in the educational context is Lyotard’s notion that desire can only
be fulfilled if the ‘space of oscillations’ between inside and outside is kept open that in
transitional notation is furthered by multi-mode sign use on dispensable surfaces of
inscription. En este artículo, el autor pide un reconocimiento de la creatividad como
una respuesta al exterior, a la “carga” de un objeto incipiente que genera lo que el autor
denomina “notación multimodo de transición”, que constituye en sí misma un “exterior
irreductible”. De los tres meta-modos de prácticas de transición (Pigrum, 2009), el foco
principal del presente trabajo es el meta-modo del signo y donde la respuesta a la exterioridad
de la inscripción en una superficie material está relacionada con lo que Winnicott
(1972) ha llamado espacio potencial, un espacio donde la realidad interna y la externa se
encuentran en un pasaje de estados o transiciones provisionales. El artículo argumenta
que la teoría de las relaciones de objeto de Winnicott es más aplicable a la enseñanza y al
aprendizaje de capacidades creativas que el énfasis de Clarke en el vacío lacaniano (Clarke,
2016). Además de la teoría psicoanalítica de Winnicott, la capacidad de responder al
exterior por medio de la notación transitoria está relacionada con la noción de Entwurf
de Heidegger, Derrida sobre el “borrado” y la distinción que hace Kristeva entre lo simbólico
y lo semiótico. El autor sostiene que la forma en que respondemos al exterior,
la incertidumbre conceptual de la “carga” del objeto, la indeterminación de la noción
transitoria y su inherente inseguridad cognitiva, hacen que las capacidades creativas sean
incompatibles con la racionalidad del discurso defendida por Filimowicz y Tzankova
(2014) en su aplicación de la teoría del autor sobre prácticas transicionales. Enseñar
y aprender la capacidad creativa de responder al exterior por medio de la exterioridad
establecida por la notación transitoria es una de las orientaciones deícticas. La capacidad
más difícil de adquirir en el contexto educativo es la noción de Lyotard de que el deseo
sólo puede cumplirse si se mantiene abierto el “espacio de oscilaciones” entre el interior y
el exterior que en la notación transitoria se avanza mediante el uso del signo multimodal
en superficies prescindibles de inscripción.