El desarrollo interior como eje de la integralidad educativa
Internal development as an axis of educational integrality
Author(s)
Bermejo Fernández-Nieto, JavierDate
2017-07Discipline
EducaciónAbstract
El desarrollo humano requiere considerar todas las dimensiones humanamente
educables. Si la educación tiene por fin el desarrollo integral de las personas,
la dimensión interior no puede ser obviada. El objetivo de la presente contribución es
reflexionar pedagógicamente sobre la integralidad educativa en aras de posibilitar una
educación que capacite verdaderamente a los educandos en todas sus potencialidades.
Para ello se atenderá a cuestiones relacionadas con las capacidades humanas, el conocimiento
interior vinculado a la reflexión consciente y los beneficios que estas capacidades
disponen para favorecer la plenitud humana. Human development needs to consider all the human teachable dimensions.
If the purpose of the education is the integral development of the person, the
interior dimension cannot be obviated. The objective of the present article is to think
pedagogically about the educational integrality in altars of making possible an education
that really qualifies the pupils in all their potentials. For it one will reflect about questions related to the human capabilities, the interior knowledge linked to the conscious
reflection and the benefits that these capabilities arrange to promote the human fullness.