Actitudes en los alumnos del máster de profesorado de secundaria de la Universidad Católica de Valencia ante rasgos del saber ser
Attitudes in students on the master's in secondary education teaching at the Catholic University of Valencia to traits of “knowing how to be”
Date
2017-12Discipline
EducaciónKeyword(s)
ProfesoresEnseñanza secundaria
Enseñanza superior
Educación
Teachers
Secondary education
Higher education
Education
Abstract
Tras la implantación tan necesaria del Máster en Formación del Profesorado de
Secundaria y las posibilidades que nos brinda para formar a través suyo a los futuros docentes,
nos planteamos la conveniencia de explorar cuál es el perfil del alumnado que accede a
dichos estudios en cuanto a sus actitudes ante rasgos de excelencia profesional. La finalidad
es facilitar la mejora del proceso de aprendizaje-enseñanza de actitudes partiendo de la realidad
existente. En este artículo se aportan resultados obtenidos en el análisis descriptivo de
una investigación centrada en rasgos de excelencia profesional. El estudio permite identificar
el perfil de los estudiantes de dicho Máster de la Universidad Católica de Valencia San Vicente
Mártir referente a rasgos vinculados al “saber ser” del docente. After the implementation of the Master of Teaching in Secondary Education
and the possibilities it offers us to train the future teachers, we consider the convenience of
exploring the profile of the student that accesses to these studies in terms of their attitudes towards traits of professional excellence. The aim is to facilitate the improvement of the
learning-teaching process of attitudes based on the existing reality. In this article, we present
results obtained in the descriptive analysis of an investigation focused on traits of professional
excellence. The study identifies the profile of the students of this Master from the
Catholic University of Valencia San Vicente Mártir related to traits linked to the “knowing
to be” of the teacher.