Show simple item record

The quality of teaching staff in the future of the university. The challenge of teacher training

dc.contributor.authorSantos Rego, Miguel Ángel
dc.date.accessioned2020-01-15T07:43:08Z
dc.date.available2020-01-15T07:43:08Z
dc.date.issued2017-12
dc.identifier.issn0214-8560
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12466/559
dc.description.abstractEl estudio se aborda a modo de oportunidad para el examen de lo que comporta la formación pedagógica del profesorado en el futuro de la universidad. Se defiende una perspectiva que avala tal formación como vector de cambio y de innovación sostenida, en el marco de políticas de calidad orientadas a mejorar la reputación de las instituciones de educación superior en una sociedad del aprendizaje y del conocimiento. Se trazan condiciones y se indaga acerca de los efectos que puede tener la preparación pedagógica en los profesores universitarios del porvenir, prestando atención a la gramática del aprendizaje y a los horizontes de la enseñanza universitaria. Las conclusiones advierten sobre posibles reduccionismos instrumentales en el modo de concebir la formación pedagógica, toda vez que los procesos de aprendizaje en un mundo global suponen capacidades vinculadas a la resolución de problemas y el diseño de proyectos en nuevos entornos y redes de interacción.es
dc.description.abstractThe study is approached as an opportunity for the examination of what teacher training entails in the university’s future. It advocates for a perspective that supports such training as an agent for change and sustained innovation, within the framework of quality policies aimed at improving the reputation of higher education institutions in a learning and knowledge society. Conditions are drawn up and research is carried out on the effects that teacher training may have on future university teachers, paying attention to the grammar of learning and the horizons of university education. The conclusions point to possible instrumental reductionisms in the way teacher training is conceived, since learning processes in a global world involve skills related to problem solving and project design in new environments and interaction networks.en
dc.language.isospaes
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleLa calidad del profesorado en el futuro de la universidad. El desafío de la formación pedagógicaes
dc.titleThe quality of teaching staff in the future of the university. The challenge of teacher trainingen
dc.typearticlees
dc.description.disciplineEducaciónes
dc.issue.number52es
dc.journal.titleEdetaniaes
dc.page.initial197es
dc.page.final217es
dc.rights.accessRightsopenAccesses
dc.subject.keywordUniversidadeses
dc.subject.keywordProfesoreses
dc.subject.keywordPedagogíaes
dc.subject.keywordAprendizajees
dc.subject.keywordConocimientoes
dc.subject.keywordUniversitiesen
dc.subject.keywordTeachersen
dc.subject.keywordPedagogyen
dc.subject.keywordLearningen
dc.subject.keywordknowledgeen
dc.subject.unesco5312.04 Educaciónes


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional