Show simple item record

Happiness among undergraduates: experiential and conceptual analysis and educational implications

dc.contributor.authorSellés Nohales, Pilar 
dc.contributor.authorSoucase Lozano, Beatriz 
dc.contributor.authorGarcía-Alandete, Joaquín 
dc.contributor.authorRosa Martínez, Eva María 
dc.contributor.authorRosa Martínez, Eva María 
dc.date.accessioned2020-01-14T11:42:48Z
dc.date.available2020-01-14T11:42:48Z
dc.date.issued2018-07
dc.identifier.issn0214-8560
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12466/546
dc.description.abstractEste estudio consistió en identificar las experiencias y conceptos que se asocian a la idea de felicidad en jóvenes, y valorar si subyace a la misma una concepción eudaimónica o hedonista. Participaron 300 estudiantes universitarios españoles (243 mujeres y 57 hombres), siendo la media de edad de 21,79 años, DT = 4,47. A través de preguntas abiertas se obtuvieron datos sobre experiencias y conceptos asociados a la felicidad, que fueron analizados tanto cuantitativa como cualitativamente. Los resultados obtenidos indican que las experiencias relacionadas con los vínculos afectivos y la superación de logros, es decir, una concepción eudaimónica de la felicidad, son las que se asocian más a esta, si bien otras experiencias, tales como las celebraciones y las actividades lúdicas, más relacionadas con la concepción hedonista, también tienen considerable importancia. Asimismo, los conceptos más relacionados con la idea de felicidad son el amor, la amistad, la alegría y la familia. Los resultados sugieren la necesidad de revisar los valores socialmente considerados como generadores de felicidad y que se transmiten a través de las instituciones sociales, de modo especial a través de las educativas, con el fin de identificar y fomentar aquellos que realmente dan lugar a una vida felicitante.es
dc.description.abstractThe main objective of this work was to identify the experiences and the concepts that are associated to the idea of happiness in young people, and to assess whether underlying thereto an eudaimonic conception or hedonist one. Participated 300 Spanish undergraduates (243 women and 57 men), being the average age of 21.79, SD = 4.47. By means of open questions, data on the experiences and associated concepts to happiness were obtained, which were analyzed both quantitatively and qualitatively. Both affective experiences and achievement of goals, related to the eudaimonic conception, were the most related to happiness, although other experiences, such as the celebrations and the recreation activities, more related to the hedonistic conception, were important. Likewise, love, friendship, joy, and family were concepts related to the happiness. It is important to identify the social values that promote happiness, specially those that are transmitted in educational institutions, in order to improve the psychological health and the well-being of the individuals.en
dc.language.isospaes
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleLa felicidad en jóvenes universitarios: análisis experiencial y conceptual e implicaciones educativases
dc.titleHappiness among undergraduates: experiential and conceptual analysis and educational implicationsen
dc.typearticlees
dc.description.disciplineEducaciónes
dc.issue.number53es
dc.journal.titleEdetaniaes
dc.page.initial133es
dc.page.final152es
dc.rights.accessRightsopenAccesses
dc.subject.keywordFelicidades
dc.subject.keywordValoreses
dc.subject.keywordEstudiantes universitarioses
dc.subject.keywordHappinessen
dc.subject.keywordValuesen
dc.subject.keywordUniversity studentsen
dc.subject.unesco6102 Psicología del Niño y del Adolescentees


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional