Show simple item record

Experience in museums. Potential educational zones

dc.contributor.authorFernanda Melgar, María
dc.contributor.authorSilvio Donolo, Danilo
dc.contributor.authorElisondo, Romina Cecilia
dc.date.accessioned2020-01-14T11:25:29Z
dc.date.available2020-01-14T11:25:29Z
dc.date.issued2018-07
dc.identifier.issn0214-8560
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12466/545
dc.description.abstractEl derecho a la educación supone pensarla a lo largo de la vida y de manera permanente, habilitando e imaginando espacios, zonas y escenarios más allá de la escuela, pero con ella. Uno de esos espacios son los museos, donde es posible participar de experiencias educativas que nos conectan con personas y lugares de otras épocas, que posibilitan un diálogo intercultural, de conocimientos, de identidad y apertura a nuevos mundos. Desde teorías socioculturales de la educación reflexionamos sobre los museos teniendo en cuenta ideas: lo pasado, lo presente y lo posible; las zonas de desarrollo próximo y el derecho a preguntar. En el artículo presentamos diversas experiencias educativas en museos que recuperan las ideas de habitar, agasajar y crear. Habitar supone visitar museos, descubrirlos, sorprendernos, abrir sus fronteras y vivenciarlos. Agasajar es invitar y recibir propuestas de los museos. Los museos agasajan a los públicos no solo cuando los reciben, sino también cuando deciden salir a su encuentro. Crear implica poder generar nuevos productos desde los museos, y destaca el papel de los museos virtuales y las TIC –Google Art and Culture y Museum Box–. Intentamos integrar los aportes de las perspectivas socioculturales, en las ocasiones para habitar, agasajar y crear en los museos, como espacios para la ciudadanía. La formación ciudadana integral implica la posibilidad de conocer y acceder a prácticas y espacios culturales diversos, que permitan pensar nuestra memoria colectiva y nuestra identidad.es
dc.description.abstractThe consideration of education as a right means to think it throughout life and permanently, enabling and imagined spaces, areas and scenarios beyond the school. One of these spaces are museums, where it is possible to participate in educational experiences that connect us with people and places of other times, which allow an intercultural dialogue, knowledge, identity and openness to new worlds. From sociocultural theories of education we reflect on museums taking into account ideas about the past, the present and the possible; the ‘zones’ of proximal development and the right to ask. In the article we present various educational experiences in museums that recover the ideas of living, entertaining and creating. Living means visiting, discovering, surprising, opening their borders and experiencing museums. Entertaining is to invite and receive proposals from museums. Museums entertain audiences not only when they receive them, but also when they decide to go out to meet them. Creating means being able to generate new products from museums, the role of virtual museums and ICT stands out - Google Art and Culture and Museum Box -. We try to integrate the contributions of the sociocultural perspectives, in the occasions to living, entertaining and creating in the museums, as spaces for the citizenship. Comprehensive citizenship education implies the possibility of knowing and accessing different cultural practices and spaces that allow us to think about our collective memory and identity.en
dc.language.isospaes
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleExperiencias en museos. Zonas educativas posibleses
dc.titleExperience in museums. Potential educational zonesen
dc.typearticlees
dc.description.disciplineEducaciónes
dc.issue.number53es
dc.journal.titleEdetaniaes
dc.page.initial241es
dc.page.final256es
dc.rights.accessRightsopenAccesses
dc.subject.keywordMuseoses
dc.subject.keywordDerecho a la educaciónes
dc.subject.keywordEducaciónes
dc.subject.keywordMuseumsen
dc.subject.keywordEducation rightsen
dc.subject.keywordEducationen
dc.subject.unesco5312.04 Educaciónes


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional