Show simple item record

Recognition and talent in social education

dc.contributor.authorMartín García, Xus
dc.contributor.authorPuig Rovira, Josep Maria
dc.contributor.authorGijón Casares, Mónica
dc.date.accessioned2020-01-14T11:11:06Z
dc.date.available2020-01-14T11:11:06Z
dc.date.issued2018-07
dc.identifier.issn0214-8560
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12466/544
dc.description.abstractEl artículo que presentamos se acerca a la pedagogía desde la idea de altruismo y ayuda mutua en contextos de vulnerabilidad. Una propuesta que, más allá de la lógica clásica de asistencia y acompañamiento a las personas en situación de exclusión, les reconoce su capacidad de ayudar a otros. Desde la óptica del don, la pedagogía no se conforma con la compensación y la restitución de derechos vulnerados, sino que apunta al reconocimiento de la capacidad de contribuir como dinamismo formativo y cívico. La antropología clásica describe el don como la lógica dar, recibir y devolver de los intercambios sociales. La sociología contemporánea como fenómeno de humanización y reconocimiento, capaz de contrarrestar los efectos de la lógica instrumental, la racionalidad calculadora y la mercantilización en las sociedades modernas. El artículo describe cómo una pedagogía que apunta al reconocimiento se construye por medio de un dinamismo de doble don: la relación y las prácticas de altruismo. La pedagogía requiere relaciones de confianza y exigencia que empoderen a las personas, así como prácticas que promuevan la colaboración y permitan contribuir a la comunidad, como el aprendizaje servicio.es
dc.description.abstractThe article approaches pedagogy from the idea of altruism and mutual help in contexts of vulnerability. A proposal which goes beyond the classical logic of assistance and support to the people who are socially excluded, and which recognises their ability to help others. Seen from the gift perspective, this type of pedagogy is not limited to compensating and restoring rights that have been violated but also recognises the capacity to contribute as a formative and civic dynamic. Classical anthropology describes the gift as a logic based on the dynamic of giving, receiving and reciprocating in social relationships. In contemporary sociology it is seen as a phenomenon of humanization and recognition, which is able to counteract the effects of instrumental logic, calculating rationality and commodification in modern societies. The article describes how a pedagogy aimed at recognition is built through a double-gift dynamism: the relationships and the practices of altruism. It requires trusting and demanding relationships that empower people, and practices that promote collaboration and enable contributions to the community, such as service learning.en
dc.language.isospaes
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleReconocimiento y don en la educación sociales
dc.titleRecognition and talent in social educationen
dc.typearticlees
dc.description.disciplineEducaciónes
dc.issue.number53es
dc.journal.titleEdetaniaes
dc.page.initial45es
dc.page.final60es
dc.rights.accessRightsopenAccesses
dc.subject.keywordAprendizajees
dc.subject.keywordPedagogíaes
dc.subject.keywordSociologíaes
dc.subject.keywordLearningen
dc.subject.keywordPedagogyen
dc.subject.keywordSociologyen
dc.subject.unesco5312.04 Educaciónes


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional