C.S. Peirce's cosmogonic philosophy of emergent evolution: deriving something from nothing
Filosofía cosmogónica de la evolución emergente de C. S. Peirce: derivando algo de la nada
Author(s)
Rose, PhilipDate
2016-11Discipline
FilosofíaKeyword(s)
ChanceCosmogony
Philosophy of Nature
Evolution
Azar
Cosmogonía
Filosofía de la naturaleza
Evolución
Abstract
Peirce’s cosmogonic philosophy of Nature represents a radical
rethinking of the idea of emergence, replacing the traditional metaphysics
of mechanism that was dominant within the science of the day with the
idea of a chance world as the base or grounding condition of the general
order of Nature. The result is a novel and potentially revolutionary account
of emergent evolution that sees both the conditions of mechanism
and generalized conformity to law as emergent conditions that come into
being through evolutionary processes operating at a cosmological scale. By
grounding evolutionary cosmogony in the idea of chance Peirce’s philosophy
of Nature represents a radical and important departure from much
of the emergentist tradition. Most importantly, it offers the groundwork
for a general theory of emergence that would see emergent phenomena as
generally predictable and explicable part of the general order of Nature as
such. La filosofía cosmogónica de la Naturaleza que propone Peirce,
representa una revisión radical de la idea de emergencia, en sustitución de
la metafísica tradicional mecanicista que era dominante en la ciencia de
su época, junto con la idea del azar en el mundo como la base o fundamento
del orden general de la Naturaleza. El resultado es una nueva y potencialmente
revolucionaria consideración de la evolución emergente que
tiene en cuenta las condiciones mecánicas y la conformidad general a la ley
como condiciones emergentes que surgen a través de procesos evolutivos
operando a una escala cosmológica. Fundamentar la cosmogonía evolutiva
en la idea de azar en la filosofía de la Naturaleza de Peirce representa un
radical e importante punto de partida para gran parte de la tradición emergentista.
Más aún, ofrece las bases para una teoría general de la emergencia
que podría considerar los fenómenos emergentes como una parte generalmente
predecible y explicable del orden general de la naturaleza como tal.