Show simple item record

The perspective of families on the effectiveness of the Play Time/Social Time program for the development of social competence in children with IDD.

dc.contributor.authorMas Mestre, Joana María
dc.contributor.authorIvern Pascual, Ignasi
dc.contributor.authorBaqués Aguiar, Natasha
dc.contributor.authorGiné Giné, Climent
dc.contributor.authorAlomar Kurz, Elisabeth
dc.contributor.authorBalcells-Balcells, Anna
dc.contributor.authorCañadas Pérez, Margarita 
dc.contributor.editorUniversitat de Barcelona
dc.date.accessioned2023-01-24T16:48:53Z
dc.date.available2023-01-24T16:48:53Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.issn0066-5126
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12466/2699
dc.description.abstractLa calidad de la interacción del niño con sus iguales es el mejor indicador de competencia social (CS) y viene determinada por el uso de estrategias sociales efectivas y adecuadas. Sin embargo, los niños con discapacidad intelectual y del desarrollo (DID) muestran dificultades significativas en la adquisición de la CS y, por tanto, en su aceptación y plena inclusión. El objetivo de este estudio es presentar la valoración que las familias hacen de la aplicación del programa Play Time/Social Time para la promoción de estrategias sociales eficaces tanto en casa como en la escuela. Han participado un total de nueve familias, con hijos de entre 3 y 5 años con DID escolarizados en parvularios ordinarios de tres comunidades autónomas diferentes. Los instrumentos usados han sido grupos focales, un cuestionario para evaluar la validez social del programa y diarios de campo elaborados por las propias familias. Los resultados se analizan y discuten en términos tanto de aportaciones del programa a la CS del niño y a las competencias parentales como también de propuestas de mejora.es
dc.description.abstractThe quality of a child’s interaction with their peers is the best indicator of social competence and is determined by the use of effective and adequate social strategies. However, children with intellectual development disorder (IDD) show significant difficulties in acquiring social competence and, therefore, being fully accepted and included. The aim of this study is to present families’ evaluations of the use of the Play Time/Social Time program for the promotion of effective social strategies both at home and at school. A total of nine families participated, with children between 3 and 5 years old with IDD enrolled in ordinary kindergartens in three different autonomous communities. The study is based on focus groups, a questionnaire to evaluate the social validity of the program, and field diaries kept by the families themselves. The results are analyzed and discussed in terms of both the program’s contributions to the child’s social competence and parenting skills, as well as proposals for improvement.en
dc.language.isospaes
dc.rightsAtribución 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.sourcehttps://revistes.ub.edu/index.php/Anuario-psicologiaes
dc.titleLa perspectiva de los padres acerca del impacto del programa Play Time/Social Time para el desarrollo de la competencia social en niños y niñas con DID.es
dc.titleThe perspective of families on the effectiveness of the Play Time/Social Time program for the development of social competence in children with IDD.en
dc.typearticlees
dc.description.disciplinePsicologíaes
dc.identifier.doi10.1344/anpsic2021.51.2
dc.identifier.essn1988-5253
dc.issue.number51es
dc.journal.titleAnuario de Psicologíaes
dc.page.initial8es
dc.page.final18es
dc.relation.projectIDProyecto I+D+I Retos 2014 (EDU2014-58452-R) subvencionado por el Ministerio de Economía y Competitividades
dc.rights.accessRightsopenAccesses
dc.subject.keywordInteracción entre igualeses
dc.subject.keywordPlay Time/Social Timees
dc.subject.keywordDiscapacidad intelectual y del desarrolloes
dc.subject.keywordContexto familiares
dc.subject.keywordContexto escolares
dc.subject.keywordPeer interactionen
dc.subject.keywordIntellectual and developmental disabilityen
dc.subject.keywordFamily contexten
dc.subject.keywordSchool contexten
dc.subject.unesco6102 Psicología del Niño y del Adolescentees


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución 4.0 Internacional