Show simple item record

Influential variables in the self-efficacy of teaching mathematics in-service teachers.

dc.contributor.authorSegarra-Escandón, Jaime
dc.contributor.authorChocho Orellana, Angela Ximena
dc.contributor.authorCáceres Sánchez, Zoila Beatriz
dc.contributor.authorMorán Vélez, Bella María
dc.contributor.authorJulià Ferré, María Carme
dc.date.accessioned2022-10-28T07:36:22Z
dc.date.available2022-10-28T07:36:22Z
dc.date.issued2022-07-20
dc.identifier.issn0214-8560
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12466/2560
dc.description.abstractEn este trabajo se han investigado las variables que pueden influir en la autoeficacia de la enseñanza de las matemáticas. La muestra estuvo conformada por 169 docentes de matemáticas de instituciones fiscales de Educación General Básica y Bachillerato. Para cumplir con el objetivo se seleccionó la subescala de eficacia de enseñanza de matemáticas personal del Instrumento de Creencia de Eficacia de la Enseñanza de las Matemáticas (MTEBI). Los resultados indicaron que los años de experiencia no influyen en la autoeficacia de la enseñanza de las matemáticas; sin embargo, las variables que sí lo hacen son: 1) nivel de estudio: profesores con título de máster y de tercer nivel obtienen mayor autoeficacia que los profesores tecnólogos; 2) tipo de formación: profesores con título de ingeniería y licenciados en matemáticas obtienen mayor autoeficacia que los profesores de otra titulación; 3) nivel de enseñanza: profesores de bachillerato y de educación básica superior obtienen mayor autoeficacia que profesores de educación media y elemental; 4) localidad: profesores que enseñan en la localidad urbana obtienen mayor autoeficacia que quienes enseñan en el área rural. El estudio proporciona información útil para autoridades educativas y profesores, así como el desarrollo de nuevas líneas de investigación.es
dc.description.abstractThis work has investigated variables that can influence the self-efficacy of mathematics teaching. The sample consisted of 169 mathematics teachers from fiscal institutions of General Basic Education and high school. To achieve the objective, Personal Mathematics Teaching Efficacy subscale of the Mathematics Teaching Efficacy Belief Instrument (MTEBI) Instrument (MTEBI) was selected. The results indicated that years of experience do not influence the self-efficacy of mathematics teaching; However, the variables that do are: 1) level of study: teachers with a master's degree and third level obtain greater self-efficacy than technical teachers; 2) type of training: engineering professors and mathematics graduates gain greater self-efficacy than teachers of another degree; 3) level of education: high school and higher education teachers are more self-effective than middle and elementary school teachers; 4) locality: teachers who teach in the urban locality gain greater self-efficacy than those who teach in rural areas. The study provides useful information for educational authorities and teachers as well as the development of new lines of research.en
dc.language.isospaes
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleVariables influyentes en la autoeficacia de la enseñanza de las matemáticas de profesores en servicio.es
dc.titleInfluential variables in the self-efficacy of teaching mathematics in-service teachers.en
dc.typearticlees
dc.description.disciplineEducaciónes
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.46583/edetania_2022.61.970
dc.identifier.essn2603-5944
dc.issue.number61es
dc.journal.titleEdetaniaes
dc.page.initial83es
dc.page.final106es
dc.rights.accessRightsopenAccesses
dc.subject.keywordAutoeficaciaes
dc.subject.keywordEnseñanza de las matemáticases
dc.subject.keywordProfesores en servicioes
dc.subject.keywordEducación básicaes
dc.subject.keywordBachilleratoes
dc.subject.keywordSelf-efficacyen
dc.subject.keywordMathematics teachingen
dc.subject.keywordTeachers in serviceen
dc.subject.keywordGeneral basic educationen
dc.subject.keywordBaccalaureateen
dc.subject.unesco5802 Organización y Planificación de la Educaciónes
dc.subject.unesco58 Pedagogíaes


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional