Variables influyentes en la autoeficacia de la enseñanza de las matemáticas de profesores en servicio.
Influential variables in the self-efficacy of teaching mathematics in-service teachers.
Share
Statistics
View Usage StatisticsMetadata
Show full item recordDate
2022-07-20Discipline
EducaciónKeyword(s)
AutoeficaciaEnseñanza de las matemáticas
Profesores en servicio
Educación básica
Bachillerato
Self-efficacy
Mathematics teaching
Teachers in service
General basic education
Baccalaureate
Abstract
En este trabajo se han investigado las variables que pueden influir en la autoeficacia
de la enseñanza de las matemáticas. La muestra estuvo conformada por 169 docentes
de matemáticas de instituciones fiscales de Educación General Básica y Bachillerato. Para
cumplir con el objetivo se seleccionó la subescala de eficacia de enseñanza de matemáticas
personal del Instrumento de Creencia de Eficacia de la Enseñanza de las Matemáticas (MTEBI).
Los resultados indicaron que los años de experiencia no influyen en la autoeficacia de
la enseñanza de las matemáticas; sin embargo, las variables que sí lo hacen son: 1) nivel de
estudio: profesores con título de máster y de tercer nivel obtienen mayor autoeficacia que los
profesores tecnólogos; 2) tipo de formación: profesores con título de ingeniería y licenciados
en matemáticas obtienen mayor autoeficacia que los profesores de otra titulación; 3) nivel de
enseñanza: profesores de bachillerato y de educación básica superior obtienen mayor autoeficacia
que profesores de educación media y elemental; 4) localidad: profesores que enseñan
en la localidad urbana obtienen mayor autoeficacia que quienes enseñan en el área rural. El
estudio proporciona información útil para autoridades educativas y profesores, así como el
desarrollo de nuevas líneas de investigación. This work has investigated variables that can influence the self-efficacy of mathematics
teaching. The sample consisted of 169 mathematics teachers from fiscal institutions
of General Basic Education and high school. To achieve the objective, Personal Mathematics
Teaching Efficacy subscale of the Mathematics Teaching Efficacy Belief Instrument (MTEBI)
Instrument (MTEBI) was selected. The results indicated that years of experience do not
influence the self-efficacy of mathematics teaching; However, the variables that do are: 1)
level of study: teachers with a master's degree and third level obtain greater self-efficacy than
technical teachers; 2) type of training: engineering professors and mathematics graduates gain
greater self-efficacy than teachers of another degree; 3) level of education: high school and
higher education teachers are more self-effective than middle and elementary school teachers;
4) locality: teachers who teach in the urban locality gain greater self-efficacy than those who
teach in rural areas. The study provides useful information for educational authorities and
teachers as well as the development of new lines of research.