Show simple item record

The assessable learning standards of elementary education mathematics in future teachers.

dc.contributor.authorNortes Martínez-Artero, Rosa
dc.contributor.authorNortes Checa, Andrés
dc.date.accessioned2022-10-24T16:02:28Z
dc.date.available2022-10-24T16:02:28Z
dc.date.issued2022-07-20
dc.identifier.isbn0214-8560
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12466/2554
dc.description.abstractEl objetivo del presente estudio es analizar los estándares de aprendizaje evaluables aportados al currículo de Primaria por la Ley Orgánica 8/2013 y examinar los resultados obtenidos por futuros maestros en cuatro pruebas de evaluación de competencia matemática de 6.º de Primaria desde 2015/16 a 2018/19 al inicio de su formación. La muestra elegida la componen 862 estudiantes del Grado de Educación Primaria en los cursos 16/17 (59), 17/18 (112), 18/19 (344) y 19/20 (347) a los que se les pasa la prueba antes del comienzo de la materia Enseñanza y aprendizaje de las Matemáticas, resultando insuficientes en dos estándares en Números, en cuatro en Medida y en seis en Geometría, siendo el bloque de Incertidumbre el de mejores resultados y el de Geometría el de resultados más bajos. Por ítems el 24,03% resultaron insuficientes frente al 13,18% de sobresalientes, decreciendo el porcentaje de insuficientes frente al aumento del de sobresalientes, conforme se avanza en los cursos. De las cuatro pruebas, mejores resultados en la última y en todas mejores resultados en hombres que en mujeres, encontrando diferencias significativas por sexo favorable a hombres en el 22,48% de los ítems. Los resultados obtenidos a lo largo de cuatro cursos suscitan una reflexión más profunda sobre qué conocimientos de matemática elemental deben tener los futuros maestros al inicio de sus estudioses
dc.description.abstractThe objective of this study is to analyze the assessable learning standards provided to the Primary curriculum by Organic Law 8/2013 and to examine the results obtained by future teachers in four assessment tests of mathematical competence in 6th grade of Primary since 2015/16 as of 2018/19 at the beginning of their training. The chosen sample is made up of 862 students of the Primary Education Degree in courses 16/17 (59), 17/18 (112), 18/19 (344) and 19/20 (347) who are passed the test before the beginning of the subject Teaching and learning Mathematics, resulting insufficient in two standards in Numbers, in four in Measurement and in six in Geometry, with the Uncertainty block being the one with the best results and the Geometry block the one with the lowest results. By items, 24.03% were insufficient compared to 13.18% of outstanding, decreasing the percentage of insufficient compared to the increase of outstanding, as the courses progress. Of the four tests, better results in the last one and in all better results in men than in women, finding significant differences by sex favorable to men in 22.48% of the items. The results obtained over four courses provoke a deeper reflection on what knowledge of elementary mathematics future teachers should have at the beginning of their studies.en
dc.language.isospaes
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleLos estándares de aprendizaje evaluables de matemáticas de educación primaria en futuros maestros.es
dc.titleThe assessable learning standards of elementary education mathematics in future teachers.en
dc.typearticlees
dc.description.disciplineEducaciónes
dc.identifier.doihttps://doi.org10.46583/edetania_2022.61.960
dc.identifier.essn2603-5944
dc.issue.number61es
dc.journal.titleEdetaniaes
dc.page.initial171es
dc.page.final203es
dc.rights.accessRightsopenAccesses
dc.subject.keywordEstándares de aprendizaje evaluableses
dc.subject.keywordEducación primariaes
dc.subject.keywordMatemáticases
dc.subject.keywordFuturos maestroses
dc.subject.keywordAssessable learning standardsen
dc.subject.keywordElementary educationen
dc.subject.keywordMathematicsen
dc.subject.keywordFuture teachersen
dc.subject.unesco5802.07 Formación Profesionales
dc.subject.unesco5802 Organización y Planificación de la Educaciónes


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional