Show simple item record

Values as epistemic resources in feminist critiques of sciences.

dc.contributor.authorGonzález García, Marta I.
dc.date.accessioned2022-10-19T14:45:57Z
dc.date.available2022-10-19T14:45:57Z
dc.date.issued2022-07-29
dc.identifier.issn1887-9853
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12466/2535
dc.description.abstractEn este trabajo se analizan las aportaciones de las críticas feministas para el debate actual sobre el papel de los valores no epistémicos en la ciencia. La revitalización de la discusión sobre los valores y la responsabilidad social de la ciencia en las últimas décadas responde a preocupaciones como la crisis de la replicabilidad, la creciente comercialización o el papel de la ciencia para la política. En todas ellas la influencia de valores de carácter no epistémico aparece como problemática. La crítica feminista, no obstante, proporciona ejemplos del funcionamiento de los valores políticos como recursos para una crítica constructiva que, acompañada de reflexividad y capacidad de autocorrección por parte de las comunidades implicadas, puede promover los propios objetivos epistémicos de la ciencia. Utilizaré dos ejemplos bien conocidos, la primatología y la neurociencia cognitiva, para discutir la interacción de lo epistémico y lo no epistémico en las críticas feministas. Los casos analizados servirán también para explorar la interacción de valores en la recepción de las críticas y para introducir la discusión sobre el denominado “nuevo problema de la demarcación”es
dc.description.abstractThis paper analyses the contributions of feminist critiques to the current debate on the role of non-epistemic values in science. The revitalisation of the discussion on science and values in recent decades responds to concerns such as the crisis of replicability, increasing commercialisation, or the role of science for politics. In all of them, the influence of non-epistemic values appears as problematic. Feminist critique of science, however, provides examples of how political values can work as resources for the practice of constructive critique that, accompanied by reflexivity and the capacity for self-correction on the part of the communities involved, can advance science's own epistemic goals. I will use two well-known examples, primatology and cognitive neuroscience, to discuss the interplay of the epistemic and the non-epistemic in feminist critiques. The cases analysed will also serve to explore the interplay of values in the reception of critiques, and to introduce the discussion of the so-called "new demarcation problem".EN
dc.language.isospaes
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleLos valores como recursos epistémicos en las críticas feministas de la ciencia.es
dc.titleValues as epistemic resources in feminist critiques of sciences.en
dc.typearticlees
dc.description.disciplineFilosofíaes
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.46583/scio_2022.22.1012
dc.identifier.essn2603-6924
dc.issue.number22es
dc.journal.titleScioes
dc.page.initial235es
dc.page.final263es
dc.rights.accessRightsopenAccesses
dc.subject.keywordFilosofíaes
dc.subject.keywordFeminista de la cienciaes
dc.subject.keywordValores epistémicos y no epistémicoses
dc.subject.keywordValores feministases
dc.subject.keywordAceptación de teoríases
dc.subject.keywordCrítica de la cienciaes
dc.subject.keywordFeminist philosophy of scienceen
dc.subject.keywordEpistemic and nonepistemic valuesen
dc.subject.keywordFeminist values,en
dc.subject.keywordTheory acceptanceen
dc.subject.keywordCriticism of scienceen
dc.subject.unesco7205 Filosofía de la Cienciaes
dc.subject.unesco72 Filosofíaes
dc.identifier.dlV-3067-2007


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional