La unidad del saber en John Henry Newman.
The unity in the knowledge in John Henry Newman.
Share
Statistics
View Usage StatisticsMetadata
Show full item recordAuthor(s)
Aznar Sala, Francisco Javier
Date
2022-07-29Discipline
FilosofíaAbstract
John Henry Newman (1801-1890) ha sido una figura relevante
dentro del mundo religioso y universitario, no en vano se trata
de una autoridad eclesial y académica de perenne referencia cuando
se quiere hablar de educación superior. Todas y cada una de sus ideas
han ido jalonando el ideario de lo que ha de ser una universidad que se
precie en llamarse católica, pues supo darle el toque de calidad que una
universidad de este nivel ha de poseer en sus estudios. Para Newman la
unidad de vida es algo sustantivo de la cultura católica y esta línea de
actuación fue la que guió sus pasos cuando recibió el encargo en 1851
de fundar la Universidad Católica en Dublín. El mundo universitario
representa para el cardenal Newman la totalidad del saber sin exclusión
alguna. Su legado no muere y se presenta en pleno siglo XXI como una
de las referencias más adecuadas para entender el quehacer universitario
en todos sus ámbitos Undoubtedly John Henry Newman (1801-1890) was an
important and relevant figure in the religious and university world. Not
in vain, he is an ecclesial and academic authority and a perennial reference
when it comes to talking about higher education. Each and every
one of his ideas has been marking out the ideology of what a university
that prides itself on calling itself Catholic should be, because he knew
how to give the glimpse of quality that a university of this level must
have in its studies. For Newman, unity of life is something substantive
of Catholic culture, and this line of action was what guided his steps
when he was commissioned in 1851 to found the Catholic University
in Dublin. For Cardinal Newman, the university world represents the
totality of knowledge without any exclusion. His legacy is still alive
and it is presented in the XXI century as one of the most appropriate
perspectives to understand university work in all its areas, be it Catholic
ideology or other types of inspirations.