Higher education in the fight against poverty from the capabilities approach: The case of Spain
Date
2017Discipline
EducaciónAbstract
This article describes relative poverty in Spain in relation to the other States in the European Union, following the European indicator AROPE. The official data provided by the
National Statistical Institute of Spain and by Eurostat, refer to the year 2014 (the last one for
which definitive data are available is 2015). Given the relative poverty of Spanish population,
the failure of conventional economic theories, which conceive social development as GDP
growth, is clear, and it is argued in favour of the human capabilities approach as a more adequate option for development, from a theoretical-practical point of view, for the reduction
and/or eradication of poverty, as well as the appropriateness of a new conception of Higher
Education, structured around central topics of the capabilities approach, to empower citizenship with such objective. The pedagogical proposals discussed here are as follows: (1) the
conception of Higher Education Institutions from the approach of capability development,
and aimed at social responsibility; (2) the formation of a university community as agents
of their lives and communities; (3) the learning by the university community of the values
in the capabilities approach; (4) the option of the university community for participation in
public affairs in the pursuit of the common good; (5) the primacy of the formation of the
university community as agents of sustainability agents. El artículo describe la pobreza relativa en España en relación con los demás Estados de la
Unión Europea, siguiendo el indicador europeo AROPE. Los datos de los que parte son oficiales, proporcionados por el Instituto Nacional de Estadística español y por Euroestat, referidos
al año 2014 (último del que se tienen datos definitivos, 2015). Ante la situación de pobreza
relativa de la población española, se detecta el fracaso de las teorías económicas convencionales, que conciben el desarrollo social como crecimiento del PIB, y se argumenta a favor del enfoque de capacidades humanas como una opción teórico-práctica del desarrollo más
adecuada para la disminución y/o erradicación de la pobreza; así como la conveniencia
de una nueva concepción de la Educación Superior, estructurada en torno a tópicos centrales del enfoque de las capacidades, para empoderar a la ciudadanía con tal objetivo.
Las propuestas pedagógicas que se argumentan son: 1) la concepción de las instituciones
de Educación Superior desde el enfoque del desarrollo de capacidades y para la responsabilidad social; 2) la formación de la comunidad universitaria como agentes de sus vidas y
comunidades; 3) el aprendizaje por la comunidad universitaria de los valores del enfoque de
las capacidades; 4) la opción de la comunidad universitaria por la participación en los asuntos públicos en la búsqueda del bien común; 5) la primacía de la formación de la comunidad
universitaria como agentes de sostenibilidad.