Show simple item record

Proposal for a pedagogical leadership model for principals of charter primary schools. Application of confirmatory factor analysis

dc.contributor.authorSanz Ponce, José Roberto 
dc.contributor.authorGonzález Bertolín, Aurelio José 
dc.contributor.authorLópez Luján, Elena 
dc.date.accessioned2022-07-18T06:41:28Z
dc.date.available2022-07-18T06:41:28Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12466/2410
dc.description.abstractSe pretende confi rmar un modelo de liderazgo pedagógico para directores de Educación Primaria de centros concertados. Han participado 68 directores, mediante un estudio de encuesta de tendencia. Se han realizado: análisis factorial exploratorio (máxima verosimilitud y rotación Promax) y análisis factorial confirmatorio (AMOS 5.0©). El resultado más relevante es la no confi rmación del modelo. Se pone de manifiesto que el ejercicio del liderazgo compartido no se corresponde necesariamente con una actuación orientada a la mejora del desempeño docente del profesorado, ni a la capacidad de propiciar transformaciones en el funcionamiento de los centros y/o en la colaboración con las familias.es
dc.description.abstractThe aim is to confi rm a Pedagogical Leadership Model for principals of charter primary schools. 68 principals participated, through a trend survey. The following were carried out: Exploratory Factor Analysis (Maximum Likelihood and Promax rotation) and Confi rmatory Factor Analysis (AMOS 5.0©). The most relevant result is the non-confirmation of the model. It is clear that the exercise of shared leadership does not necessarily correspond to an action intended to improve the performance of the teaching staff, nor to the capacity to bring about changes in the functioning of the centers and/or in the collaboration with the families.en
dc.language.isospaes
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titlePropuesta de un modelo de liderazgo pedagógico para directores de centros concertados de Educación Primaria. Aplicación del análisis factorial confirmatorioes
dc.titleProposal for a pedagogical leadership model for principals of charter primary schools. Application of confirmatory factor analysisen
dc.typearticlees
dc.description.disciplineEducaciónes
dc.identifier.doi10.15581/004.40.173-193
dc.journal.titleEstudios sobre educaciónes
dc.page.initial173es
dc.page.final193es
dc.rights.accessRightsopenAccesses
dc.subject.keywordDirectores de centros docenteses
dc.subject.keywordLiderazgo en la enseñanzaes
dc.subject.keywordProfesoreses
dc.subject.keywordDirectors of educational centersen
dc.subject.keywordLeadership in teachingen
dc.subject.keywordTeachersen
dc.volume.number40es
dc.subject.unesco5802 Organización y Planificación de la Educaciónes


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional