Show simple item record

Profile of a football coach for the school years in top clubs’ academies in the Valencian Community.

dc.contributor.authorLledó Figueres, Emilio
dc.contributor.authorMartínez Serrano, Gustavo
dc.contributor.authorHuertas Olmedo, Florentino 
dc.date.accessioned2022-06-10T11:29:14Z
dc.date.available2022-06-10T11:29:14Z
dc.date.issued2014-04
dc.identifier.issn1696-5043
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12466/2315
dc.description.abstractEl entrenador es un factor clave para que los futbolistas en edad escolar tengan una formación deportiva que se ajuste a los nuevos paradigmas educativos. Por esto, nuestro objetivo era caracterizar el perfil profesional de los entrenadores que trabajan en el fútbol en edad escolar. Para ello, se pasó un cuestionario de autocumplimentación online a 79 entrenadores que desarrollaban su labor en fútbol en edad escolar, en escuelas de clubes de fútbol (1ª, 2ª y 2ª división B) de la Comunidad Valenciana. Nuestros resultados muestran que los entrenadores de fútbol desarrollaban su labor profesional empleando diferentes metodologías, en función de la formación que habían recibido. Cabe destacar que los entrenadores con formación universitaria en el área de Educación Física y Deportiva daban más importancia a contenidos relacionados con la Educación Física y emplearon en mayor medida metodologías inclusivas, mientras que los entrenadores que sólo habían cursado enseñanzas deportivas o el título de monitor le daban más importancia a contenidos específicos y metodologías directivas. Por tanto, cuando el entrenador ha recibido formación universitaria en el área de Educación Física y Deportiva, hay más posibilidades de romper con los modelos tradicionales de intervención.es
dc.description.abstractThe coach is a key factor for school-age players to receive sports training according to the new educational paradigms. Therefore, our objective was to assess the professional profile of coaches who train school-age football players. Thus, we prepared an online self-completion questionnaire which was completed by 79 coaches who train schoolage children in football clubs´ academies (1st, 2nd and 2nd B divisions) of the Valencian Community (Spain). Our results show that football coaches utilise different methodologies depending on the training they received. It should be noted that coaches who have a university degree in the area of Physical and Sports Education attach more importance to content related to Physical Education and use inclusive methodologies to a greater extent, while coaches who have completed sports training courses or have the sports instructor qualification attach more importance to specific content and directive methodologies. In this way, when the coach has received university training in the area of Physical and Sports Education, he or she is more likely to break with traditional models of intervention.en
dc.language.isospaes
dc.publisherUniversidad Católica San Antonio de Murciaes
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titlePerfil del entrenador de fútbol en la etapa escolar en escuelas de clubes de élite de la Comunitat Valenciana.es
dc.titleProfile of a football coach for the school years in top clubs’ academies in the Valencian Community.en
dc.typearticlees
dc.description.disciplineCiencias de la Actividad Física y del Deportees
dc.issue.number25es
dc.journal.titleCultura, Ciencia y Deportees
dc.page.initial57es
dc.page.final68es
dc.rights.accessRightsopenAccesses
dc.subject.keywordTécnico deportivoes
dc.subject.keywordFútboles
dc.subject.keywordFormaciónes
dc.subject.keywordIniciación deportivaes
dc.subject.keywordCoachen
dc.subject.keywordFootballen
dc.subject.keywordEducationen
dc.subject.keywordYouth sportsen
dc.volume.number9es
dc.subject.unesco58 Pedagogíaes


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional