Show simple item record

Flamenco and emotions: new techniques of socio-educational intervention with minors at risk of social exclusion.

dc.contributor.authorGuerrero Valverde, Empar 
dc.contributor.authorFuentes Fuentes Martínez, Lydia
dc.date.accessioned2022-04-12T15:17:18Z
dc.date.available2022-04-12T15:17:18Z
dc.date.issued2019-04-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12466/2254
dc.description.abstractEste trabajo tiene como finalidad fundamentar el uso de la danza, en especial del baile flamenco, como una herramienta útil para favorecer la identificación de las emociones en menores en riesgo de exclusión social, con la finalidad de contribuir al desarrollo personal y social de diez menores del Centro de Acogida La Salle-Amigó de Paterna (Valencia), de ellos, cuatro cumplían una medida judicial. Para ello, se diseñó, desarrolló y evaluó un proyecto de intervención cuya metodología se centraba en el uso de la danza flamenca. Este proyecto se implementó a lo largo de diez sesiones con una duración de dos horas, cada una. Para poder determinar la incidencia de dicha intervención, se han utilizado diferentes instrumentos de evaluación, a través de los cuáles se recogieron los datos que se presentan en este artículo y que demuestran que los menores mejoraron en la identificación de sus emociones, mejorando así su relación con el entorno.es
dc.description.abstractThis paper attempts to explain the use of dance, especially the flamenco dance, as a useful tool for to promote the identification of emotions in children at risk of social exclusion with the aim of contributing to the personal and social development of ten children at the La Salle-Amigó de Paterna Shelter Center (Valencia), of which four were serving a judicial measure. To this end, an intervention project was designed, developed and evaluated, whose methodology focused on the use of flamenco dance. This project was implemented over ten sessions lasting two hours, each one. In order to determine the incidence of this intervention, different evaluation instruments have been used, through which the data presented in this article was collected and show that the children improved in the identification of their emotions, thus improving their relationship with the environment.en
dc.language.isospaes
dc.publisherUniversitat Politècnica de Valènciaes
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleFlamenco y emociones: nuevas técnicas de intervención socioeducativa con menores en riesgo de exclusion social.es
dc.titleFlamenco and emotions: new techniques of socio-educational intervention with minors at risk of social exclusion.en
dc.typearticlees
dc.description.disciplinePsicologíaes
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.4995/reinad.2019.10455
dc.identifier.essn2174-7210
dc.issue.number16es
dc.journal.titleReinades
dc.page.initial29es
dc.page.final40es
dc.rights.accessRightsopenAccesses
dc.subject.keywordDanzaes
dc.subject.keywordMenores en riesgo de exclusión sociales
dc.subject.keywordFlamencoes
dc.subject.keywordHerramienta socioeducativaes
dc.subject.keywordEmocioneses
dc.subject.keywordDanceen
dc.subject.keywordChildren at risk of social exclusionen
dc.subject.keywordSocio-educational toolen
dc.subject.keywordEmotionsen
dc.subject.unesco6203.06 Música, Musicologíaes
dc.subject.unesco61 Psicologíaes
dc.subject.unesco6112 Estudio Psicológico de Temas Socialeses


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional