L’aprenentatge basat en projectes com a base metodològica al grau d’Educació Social.
El aprendizaje basado en proyectos
como base metodológica
en el grado de Educación Social.;
Project-based learning as a methodological
basis of the degree in Social Education.
Date
2013Discipline
Educación socialKeyword(s)
Innovació metodològicaFormació universitària
Aprenentatge basat en projectes
Metodologies docents
Educació social
Innovación metodológica
Formación universitaria
Aprendizaje basado en proyectos
Metodologías docentes
Educación social
Methodological innovation
University training
Project-based learning
Teaching methodologies
Social education
Abstract
Fa dècades que s’aprecia la necessitat d’exercir canvis a les institucions educatives i,
especialment, de desenvolupar estudis universitaris més adaptats a les demandes socials
i laborals. Aquests canvis passen per concebre el procés formatiu com un mitjà
que permeti adquirir competències adequades al mercat laboral, millorant l’ocupabilitat
però sense abandonar el coneixement teòric. En aquest context, es presenta l’experiència
d’innovació educativa que està duent a terme al grau d’Educació Social de la Universidad
Católica de Valencia San Vicente Mártir, on s’aplica la metodologia d’aprenentatge basat
en projectes com un model que faci possible a l’alumne adquirir determinades competències.
Aquest article descriu el procés de desenvolupament d’aquest model, que forma
educadors socials perquè siguin capaços de donar respostes a les necessitats socials, des
del compromís i la responsabilitat amb el seu treball. Hace décadas que se aprecia la necesidad de
ejercer cambios en las instituciones educativas
y, especialmente, de desarrollar estudios
universitarios más adaptados a las demandas
sociales y laborales. Estos cambios pasan
por concebir el proceso formativo como
un medio que permita adquirir competencias
adecuadas al mercado laboral, mejorando la
empleabilidad pero sin abandonar el conocimiento
teórico. En este contexto, se presenta
la experiencia de innovación educativa que
se está realizando en el grado de Educación
Social de la Universidad Católica de Valencia
San Vicente Mártir, donde se aplica la metodología
de aprendizaje basado en proyectos
como un modelo que posibilita al alumno adquirir
determinadas competencias. Este artículo
describe el proceso de desarrollo de este
modelo, que forma a educadores sociales para
que sean capaces de dar respuestas a las necesidades
sociales, desde el compromiso y la
responsabilidad con su trabajo. For several decades now there has been
a perceived need to implement changes in
educational institutions and, in particular,
to develop university courses that are better
adapted to social demands and the employment
market. These changes entail an understanding
of the training process as a means of
acquiring the skills valued by potential employers
so as to improve graduates’ career
prospects while retaining the course content
of theoretical knowledge. In this context, we
present the experience in educational innovation
that is taking place in the degree course
in Social Education at the Universidad Católica
de Valencia San Vicente Mártir, where
the methodology of project-based learning, as
a model that enables students to acquire certain
specific skills, is being applied. The article
describes the process of development of
this model, which trains social educators to be
able to respond to social needs from a committed
and responsible approach to their work.