Estrategia de entrenamiento práctico en rcp para diseminar información entre la población general de Almería.
Practical training strategy in cpr to disseminate information to the general population of Almería.
Date
2018-07Discipline
EnfermeríaAbstract
La parada cardíaca (PC) repentina es una de las principales causas de muerte
en Europa. Actualmente, el porcentaje de personas que conocen la técnica de Reanimación
Cardiopulmonar (RCP) está aumentando pero el número de víctimas que reciben RCP temprana
es aún insuficiente. Objetivos: Explorar la eficacia de un taller teórico-práctico sobre
técnicas de RCP. Métodos: Estudio preexperimental. La muestra estuvo formada por 245
personas entre 8 y 25 años, procedentes de la ciudad de Almería. El instrumento de evaluación
utilizado fue un cuestionario pre-post. Resultados: Se realizó un análisis comparativo
entre los resultados de ambos cuestionarios, observándose cómo la media de puntuaciones
del post-test (69,2 % aciertos, DT = 2,218) aumentó respecto al pre-test (46,6 % aciertos,
σ = 1,945). Se encontraron diferencias estadísticamente significativas en 9 de los 10 ítems
del cuestionario (p < 0,01) al comparar los resultados de ambos grupos. Conclusiones: Una
intervención formativa brevepuede ser efectiva para lograr el aprendizaje de la secuencia de
RCP básica en sus elementos clave. Sudden cardiac arrest is one of the main causes of death in Europe. Currently,
the number of people with knowledge of Cardiopulmonary Resuscitation (CPR) is
increasing. However, the number of victims receiving timely CPR is still low. Objective:
To investigate the effect of a theoretical-practical workshop on CPR techniques. Methodology:
Pre-experimental study. The sample was composed of 245 individuals between 8 and
25 years old from the city of Almeria. A pre-post questionnaire was used as an assessment
method. Results: A comparative analysis of the results of both questionnaires was carried
out. It was observed that the mean of the post-test results (69.2 % correct, σ = 2.218) was
higher than the pre-test results (46.6 % correct, σ = 1,945). When classifying the results into
fail, pass, very good and outstanding, it was observed that the number of fail and pass marks
decreased. In consequence, the number of very good and outstanding tests increased. Statistically
significant differences were found in 9 out of 10 questionnaire items (p < 0.001) when
comparing results in both groups. Conclusions: A brief teaching intervention can be effective
for training the key elements of the basic CPR sequence.