Per a una millora del clima de l'aula a partir de les tertulies literaries dialògiques en Educació Infantil
Author(s)
Oltra Vicens, AmparoTutor(s)
Peirats Navarro, Anna Isabel
Date
2020-05-28Discipline
EducaciónKeyword(s)
ConvivènciaInclusió
Educació Infantil
Conflictes escolars
Literatura
Convivencia
Inclusión
Educación Infantil
Conflictos escolares
Coexistence
Inclussion
Early Childhood Education
School conflicts
Literature
Abstract
El clima a l’aula i, per consegüent, la convivència, són un dels pilars fonamentals per a contribuir a la formació integral de cada alumne, i alhora aconseguir un desenvolupament adequat, a través d’una transmissió de valors i de conductes que milloren les relacions interpersonals. Atés que a les aules d’Educació Infantil es presenten conductes conflictives, com ara la marginació, els prejudicis i l’egocentrisme, al llarg del treball es presenten els diferents factors que intervenen en el clima de l’aula, així com els problemes de convivència més freqüents. D’aquesta manera, es planteja la realització d’unes Tertúlies Literàries Dialògiques, on la literatura i el diàleg juguen un paper important, pel fet que la literatura és una font de valors i les tertúlies fomenten l’empatia; és a dir, permeten que l’alumnat obtinga una visió més àmplia de la societat i aprenga a acceptar i respectar les diferències. El clima en el aula y, por consiguiente, la convivencia, son uno de los pilares fundamentales para contribuir a la formación integral de cada alumno, a la vez que permiten conseguir un desarrollo adecuado, a través de una transmisión de valores y conductas, que mejoran las relaciones interpersonales. Dado que en las aulas de Educación Infantil se presentan conductas conflictivas como, por ejemplo, la marginación, los prejuicios y el egocentrismo, a lo largo del trabajo se presentan los diferentes factores que intervienen en el clima del aula, así como los problemas de convivencia más frecuentes. De este modo, se plantea la realización de unas Tertulias Literarias Dialógicas, donde la literatura y el diálogo juegan un papel importante como herramienta, por el hecho de que la literatura es una fuente de valores y las tertulias fomentan la empatía; es decir, permiten que el alumnado obtenga una visión más amplia de la sociedad y aprenda a aceptar y a respetar las diferencias. The classroom environment and, consequently, coexistence are one of the most important bases to contribute in the integral development of each student, as well as to obtain an appropriate development through transmitting values and behaviours that improve the interpersonal relations. Due to there are conflictive behaviours in Infants Education classrooms such as exclusion, prejudices and egocentrism, throughout this project the different factors that intervene in the climate of the classroom will be presented, as well as the most frequent coexistence problems. Additionally, it is proposed the realization of some Dialogic Literary Circles, where literature and dialogue play an important role as a tool to work on these aspects, due to the fact that literature is a source of values and the chats promote empathy; as a whole, they allow students to obtain a wider vision of society and learn to accept and respect differences.