El repte d'una pedagogia de la pèrdua a les aules
Author(s)
García Pérez, ClaudiaTutor(s)
Peirats Navarro, Anna Isabel
Date
2020-05-26Discipline
EducaciónKeyword(s)
PedagogiaMort
Dol
Educació Infantil
Pedagogía
Muerte
Duelo
Educación Infantil
Pedagogy
Death
Mourning
Childhood Education
Abstract
Aquest TFG parteix de la idea d’aportar una guia per al docent d’Educació Infantil
que contemple el tema de la mort, entesa com una realitat en la vida. Tradicionalment
s’ha considerat que la mort és un tema tabú, amb la qual cosa a les aules sempre s’ha
intentat evitar i s’ha fet veure una realitat diferent. No obstant això, cal destacar una gran
varietat d’estudis que fan referència a la delimitació del concepte de pedagogia de la mort,
que es pot aplicar a les aules i que és susceptible d’ensenyar-se a través de la literatura.
Per tant, en aquest TFG s’afrontarà aquest concepte, a través dels contes com a narracions
breus, a partir de les quals l’alumne millorarà en les habilitats lingüístiques i, al mateix
temps, afrontarà el concepte de dol i de pèrdua de forma significativa. Este TFG parte de la idea de aportar una guía para el docente de Educación Infantil
que contemple el tema de la muerte, que es una realidad en la vida. Tradicionalmente se
ha considerado que la muerte es un tema tabú, y por ello en las aulas siempre se ha
intentado evitar o hacer ver una realidad diferente. No obstante, existe una gran variedad
de estudios que hacen referencia al concepto de pedagogía de la muerte, que se puede
aplicar a las aulas y que es susceptible de enseñarse a través de la literatura. Por tanto,
este TFG abordará este concepto a través de los cuentos, como narraciones breves a partir
de las cuales el alumno mejorará sus habilidades lingüísticas y, al mismo tiempo,
afrontará el concepto de duelo y de pérdida de forma significativa. This final task starts from the idea of providing a guide for childhood school teachers
that contemplates the topic of death, which is a reality in life. Death has, traditionally,
been considered a taboo subject and that is why we have always tried to avoid the topic
in classrooms or we have tried to make the child see a different reality. However, we must
have a look at pay attention to the great variety of publications that refer to what a
pedagogy about death that can be applied to classrooms.This pedagogy can be also taught
through literature. So, this final task will face this concept, using tales as short stories
from which students improve their language skills, and at the same time they will face
that concept, such as mourning and loss, in a significant way.