L’activitat docent en el desenvolupament dels municipis rurals de la província de València durant el tardofranquisme i la transició: el Patronat d’Educació Rural (1958-1985)
Share
Statistics
View Usage StatisticsMetadata
Show full item recordDate
2016-01Discipline
EducaciónKeyword(s)
Educació ruralAlfabetització
Escoles rurals
Desenvolupament rural
Patronat d’educació rural
Tardofranquisme
Transició espanyola
Història de l’educació
Rural education
Literacy
Rural development
Rural education board
Late Francoism
Spanish transition
History of education
Rural schools
Educación rural
Alfabetización
Escuelas rurales
Desarrollo rural
Tardofranquismo
Transición española
Historia de la educación
Patronato de educación rural
Abstract
Les diputacions provincials van ser un element important en la lluita contra l’analfabetisme
de la població rural durant el tardofranquisme i la transició espanyola. En
el cas valencià, la Diputació va crear el 1958 el Patronat d’Educació Rural amb l’objectiu
d’evitar l’abandonament dels mestres d’escoles rurals per falta d’incentius. La
hipòtesi de partida d’aquest estudi s’articula al voltant de dos eixos. En primer lloc,
el Patronat d’Educació Rural, gràcies al protagonisme dels mestres rurals, no només
va poder contribuir notablement al desenvolupament educatiu dels escolars de zones
rurals, sinó que també va actuar com a dinamitzador cultural de la població. Fins i tot,
en alguns casos va permetre millorar aspectes de l’economia d’algunes zones rurals.
D’altra banda, el Patronat, guiat per la implicació dels docents, va ser capaç d’adaptar-
se als canvis socials, educatius i polítics que es van produir a Espanya durant la
transició política democràtica. Per contrastar les nostres hipòtesis hem analitzat fonts
històriques dipositades en l’Arxiu de la Diputació Provincial de València. Aquesta
recerca constitueix una novetat historiogràfica perquè per primera vegada s’analitza el
paper del Patronat d’Educació Rural de la Diputació de València i la seua importància
en l’alfabetització del món rural de la província de València. The provincial councils were an important element in the fight against illiteracy
in the rural population during late Francoism and the Spanish transition. In the
Valencian case, the Provincial Council created the Rural Education Board in 1958
with the aim of avoiding teachers from abandoning rural schools due to a lack of
incentives. The starting hypothesis of this study revolves around two axes. Firstly,
the Rural Education Board, owing to the prominence of rural teachers, was not only
able to contribute significantly to the educational development of school children in
rural areas, but was also able to act as a cultural catalyst of the population. In some
cases they were even able to improve aspects of the economy in some rural areas.
Meanwhile, the Board, guided by the involvement of teachers, was able to adapt to
the social, educational and political changes that took place in Spain during the democratic
political transition. In order to contrast our hypotheses we analysed historical
sources deposited in the Archive of the Provincial Council of Valencia. This research constitutes a historiographical novelty because it is the first time that the role of the
Rural Education Board of the Provincial Council of Valencia and its importance in
the literacy of the rural world in the province of Valencia has been analysed. Las diputaciones provinciales fueron un elemento importante en la lucha contra el
analfabetismo de la población rural durante el tardofranquismo y la transición española.
En el caso valenciano, la Diputación creó en 1958 el Patronato de Educación
Rural con el objetivo de evitar el abandono de los maestros de escuelas rurales por
falta de incentivos. La hipótesis de partida de este estudio se articula alrededor de
dos ejes. En primer lugar, el Patronato de Educación Rural no solo contribuyó notablemente
al desarrollo educativo de los escolares de zonas rurales, sino que también
actuó como dinamizador cultural de la población. Incluso, en algunos casos, permitió
mejorar aspectos de la economía de algunas zonas rurales. Por otra parte, el Patronato
fue capaz de adaptarse a los cambios sociales, educativos y políticos que se produjeron
en España durante el periodo analizado. Para contrastar nuestras hipótesis hemos
analizado fuentes históricas depositadas en el Archivo de la Diputación Provincial de
Valencia. Esta investigación supone una novedad historiográfica porque por primera
vez se analiza el papel del Patronato de Educación Rural de la Diputación de Valencia
y su importancia en la alfabetización del mundo rural de la provincia de Valencia.