Show simple item record

Development of a mobile application for children with reading and writing learning difficulties

dc.contributor.authorMáñez-Carvajal, Carlos 
dc.contributor.authorCervera Mérida, José Francisco 
dc.date.accessioned2022-02-22T10:38:14Z
dc.date.available2022-02-22T10:38:14Z
dc.date.issued2022-02-07
dc.identifier.issn0718-0764
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12466/2135
dc.description.abstractEl presente trabajo tiene como objetivo el desarrollo de una aplicación móvil para niños con dificultades específicas de aprendizaje de lectura y escritura. La aplicación incide en los procesos de conversión entre los sonidos y los grafemas de las sílabas, facilita el procesamiento lingüístico y de memoria de trabajo, y refuerza los procesos de conciencia fonológica. Se emplea Basic4android para llevar a cabo el desarrollo informático. El resultado es una aplicación que permite a los docentes decidir la complejidad de las sílabas y palabras que aparecen en los ejercicios. Consta de 225 palabras clasificadas según su longitud y complejidad silábica y cuenta con un sistema de ayudas y refuerzos que la hacen amigable para los niños. En conclusión, el software desarrollado posibilita acceder a los contenidos en cualquier momento y lugar, sin necesidad de Internet, permitiendo a los estudiantes una mayor flexibilidad para trabajar a su propio ritmo.es
dc.description.abstractThe present study develops a mobile application for children with specific learning difficulties in reading and writing. The application enhances conversion processes between sounds and graphemes, facilitates linguistic and memory processing, and reinforces phonological awareness processes. Basic4android is used to develop the app. The result is an application that allows teachers to decide syllable and word complexity for school exercises. The application contains 225 words classified according to length and syllabic complexity. It also has an in-built help and reinforcement system that makes the app friendly for children. In conclusion, the application developed here facilitates access to school content at any time and place, even without Internet, providing students with greater flexibility for studying at their own pace.en
dc.language.isospaes
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.sourcehttps://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07642022000100271&lng=es&nrm=iso&tlng=eses
dc.titleDesarrollo de aplicación móvil para niños con dificultades de aprendizaje de la lectura y escrituraes
dc.titleDevelopment of a mobile application for children with reading and writing learning difficultiesen
dc.typearticlees
dc.description.disciplineEducaciónes
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642022000100271
dc.issue.number1es
dc.journal.titleInformación tecnológicaes
dc.rights.accessRightsopenAccesses
dc.subject.keywordTecnología educativaes
dc.subject.keywordAprendizajees
dc.subject.keywordLecturaes
dc.subject.keywordEscrituraes
dc.subject.keywordDificultades de aprendizajees
dc.subject.keywordEducational technologyen
dc.subject.keywordLearningen
dc.subject.keywordReadingen
dc.subject.keywordWritingen
dc.subject.keywordSpecific learning difficultiesen
dc.volume.number33es


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional