Show simple item record

Analysis of the secondary education student’s perception of their degree of motor self-efficacy in relation to the subject of Physical Education

dc.contributor.authorPerea Chafé, Jesús
dc.contributor.authorParra-Camacho, David
dc.contributor.authorPérez Campos, Carlos 
dc.date.accessioned2021-09-22T09:09:35Z
dc.date.available2021-09-22T09:09:35Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn1850-6216
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12466/1684
dc.description.abstractDentro del área del deporte y la actividad física, una de las variables psicológicas más estudiadas por su elevada influencia en el rendimiento motriz y deportivo es la autoconfianza. Dentro de este campo la teoría de la autoeficacia acuñada por Albert Bandura ha sido la más utilizada. El presente estudio pretende analizar la percepción del alumnado en etapa secundaria sobre su grado de autoeficacia motriz en función de variables sociodemográficas como la edad, el sexo o el curso escolar. Para ello se administró una escala de autoeficacia motriz percibida a una muestra representativa superior a 200 alumnos con edades comprendidas entre los 12 y los 17 años. Los resultados han puesto de manifiesto como la percepción de autoeficacia motriz es más elevada entre los chicos en comparación con las chicas; que disminuye a medida que aumenta la edad del alumnado y que es mayor la percepción de autoeficacia motriz entre los alumnos que practican deporte en horario extraescolar y los que se muestran más satisfechos tanto con las sesiones de educación física como con el profesor de educación física.es
dc.description.abstractWithin the area of sport and physical activity, psychological variables most studied for its high influence on the motor and athletic performance is self-confidence. Within this field of self-efficacy theory coined by Albert Bandura it has been the most used. This study aims to analyze the perception of students in secondary stage of their degree of motor efficacy according to sociodemographic variables such as age, sex or the school year. For it passes a scale of perceived self-efficacy driving a representative sample than 200 pupils aged between 12 and 17 years. The results have revealed the perception of motor efficacy is higher among boys compared with girls; decreases with increasing age of students and that is driving greater self-efficacy perception among students who play sports outside school hours and those who are more satisfied with both physical education sessions as the physical education teacher.en
dc.language.isospaes
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleAnálisis de la percepción del alumnado de educación secundaria sobre su grado de autoeficacia motriz en relación a la materia de Educación Físicaes
dc.titleAnalysis of the secondary education student’s perception of their degree of motor self-efficacy in relation to the subject of Physical Educationen
dc.typearticlees
dc.description.disciplineCiencias de la Actividad Física y del Deportees
dc.issue.number2es
dc.journal.titleCalidad de vida y saludes
dc.page.initial104es
dc.page.final119es
dc.rights.accessRightsopenAccesses
dc.subject.keywordAutoeficaciaes
dc.subject.keywordEducación físicaes
dc.subject.keywordMotrizes
dc.subject.keywordPercepciónes
dc.subject.keywordPhysical selfen
dc.subject.keywordReliabilityen
dc.subject.keywordAthletesen
dc.subject.keywordValidityen
dc.volume.number9es


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional