Show simple item record

The educative dimension of the life of Rufino Blanco y Sánchez (1861-1936)

dc.contributor.authorBlanco-Sarto, Pablo
dc.date.accessioned2021-06-17T15:01:15Z
dc.date.available2021-06-17T15:01:15Z
dc.date.issued2021-07
dc.identifier.issn0214-8560
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12466/1656
dc.description.abstractFrente al ideal krausista sobre la cultura y la enseñanza, Rufino Blanco desarrolló una intensa actividad pedagógica y propuso un programa docente en la Escuela Superior de Magisterio de Madrid. Siendo autor regeneracionista de creencias cristianas, se opuso a la secularización de la vida pública y a la neutralidad religiosa en la escuela. Podría ser situado en la corriente católica, representada por Manjón, Ruiz Amado, Pedro Poveda y otros. De fundamentación neoescolástica, no dudó en dialogar con las corrientes pedagógicas de la época (Pestalozzi, Dewey, Mercier). En estas líneas se recoge un retrato pedagógico, intelectual y humano de este pedagogo español.es
dc.description.abstractFaced with the Krausist ideal of culture and education, Rufino Blanco developed an intense pedagogical activity and proposed a teaching program at the Escuela Superior de Magisterio in Madrid. Being a regenerationist author of Christian beliefs, he opposed the secularization of public life and religious neutrality at school. It could thus be situated in the Catholic stream, represented by Manjón, Ruiz Amado, Pedro Poveda and others. With a neo-scholastic foundation, he did not hesitate to dialogue with the pedagogical currents of the time (Pestalozzi, Dewey, Mercier). In these lines a pedagogical, intellectual and human portrait of this Spanish pedagogue is collected.en
dc.language.isospaes
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleLa dimensión educativa de la vida de Rufino Blanco y Sánchez (1861-1936)es
dc.titleThe educative dimension of the life of Rufino Blanco y Sánchez (1861-1936)en
dc.typearticlees
dc.description.disciplineEducaciónes
dc.identifier.doi10.46583/edetania_2021.59
dc.identifier.essn2603-5944
dc.issue.number59es
dc.journal.titleEdetaniaes
dc.page.initial169es
dc.page.final188es
dc.rights.accessRightsopenAccesses
dc.subject.keywordRegeneracionismoes
dc.subject.keywordEnseñanza públicaes
dc.subject.keywordEnseñanza católicaes
dc.subject.keywordPeriodismoes
dc.subject.keywordRegenerationismen
dc.subject.keywordPublic schoolen
dc.subject.keywordCatholic schoolen
dc.subject.keywordJournalismen
dc.subject.unesco5506.07 Historia de la Educaciónes


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional