La dimensión educativa de la vida de Rufino Blanco y Sánchez (1861-1936)
The educative dimension of the life of Rufino Blanco y Sánchez (1861-1936)
Share
Statistics
View Usage StatisticsMetadata
Show full item recordAuthor(s)
Blanco-Sarto, PabloDate
2021-07Discipline
EducaciónKeyword(s)
RegeneracionismoEnseñanza pública
Enseñanza católica
Periodismo
Regenerationism
Public school
Catholic school
Journalism
Abstract
Frente al ideal krausista sobre la cultura y la enseñanza, Rufino Blanco desarrolló
una intensa actividad pedagógica y propuso un programa docente en la Escuela Superior de
Magisterio de Madrid. Siendo autor regeneracionista de creencias cristianas, se opuso a la
secularización de la vida pública y a la neutralidad religiosa en la escuela. Podría ser situado
en la corriente católica, representada por Manjón, Ruiz Amado, Pedro Poveda y otros. De
fundamentación neoescolástica, no dudó en dialogar con las corrientes pedagógicas de la época
(Pestalozzi, Dewey, Mercier). En estas líneas se recoge un retrato pedagógico, intelectual y
humano de este pedagogo español. Faced with the Krausist ideal of culture and education, Rufino Blanco developed
an intense pedagogical activity and proposed a teaching program at the Escuela Superior de
Magisterio in Madrid. Being a regenerationist author of Christian beliefs, he opposed the
secularization of public life and religious neutrality at school. It could thus be situated in
the Catholic stream, represented by Manjón, Ruiz Amado, Pedro Poveda and others. With a
neo-scholastic foundation, he did not hesitate to dialogue with the pedagogical currents of the time (Pestalozzi, Dewey, Mercier). In these lines a pedagogical, intellectual and human
portrait of this Spanish pedagogue is collected.