Effects of an intervention program (HHP) on the promotion of healthy habits in early adolescence.
Efectos de un programa de intervención (PHS) para la mejora de los hábitos saludables en la primera adolescencia.
Date
2015Keyword(s)
Early adolescenceHealth
Healthy habits
School
Primera adolescencia
Salud
Hábitos saludables
Escuelas
Abstract
Background: it is vital to monitor and promote healthy
lifestyle habits in early adolescence, as it is a time of
changes when future lifestyle habits are formed.
Methods: a study was conducted to find out the effects
of a Healthy Habits Program (HHP) in children between
the ages of 10 and 12 years (N = 158). The study included
an intervention group (IG) (n = 90), which participated in
the HHP for 8 months, and a control group (CG) (n = 100).
In order to assess healthy habits in these children we used
the Inventory of Healthy Habits (IHH), the reliability of
which was previously evaluated (N = 134).
Results: the IHH obtained good reliability, Interclass Correlation
Coefficient (range .506 - 884; p < .001) and Spearman
Correlation Coefficient (range r = 529 - 884; p < .001).
As regards the HHP, there were no differences in eating habits
initially (p = .564), but by the end of the study (p = .001)
the IG showed better habits. As for the other healthy habits
indicators, the CG had better habits initially (p = .047), but
the score of the IG improved and there were no differences
between the groups at the end of the study.
Conclusions: it was shown that the IHH is a suitable
and reliable questionnaire for studying habits in adolescents.
The HHP brought about changes in the IG, which
achieved better scores for eating habits and sum of health
habits. Introducción: la vigilancia y promoción de los hábitos
de vida saludables en la primera adolescencia resulta
vital, por ser una etapa de cambios y configuración de
futuros hábitos de vida.
Metodologia: se realizaron dos estudios en niños entre
10-12 años de edad. El primero sobre la fiabilidad del Inventario
de Hábitos Saludables (IHS) (N = 134), y el segundo
de diseño cuasi-experimental (N = 158), para el estudio
pre-post de los efectos del Programa de Hábitos Saludables
(PHS). Los hábitos se midieron con el IHS; el grupo
de intervención (GI) (n = 90) participó en el PHS durante
8 meses, y el (GC) (n = 100).
Resultados: el IHS obtuvo una buena fiabilidad, siendo
el índice de correlación interclase (rango .506 - 884;
p < 0,001) y el coeficiente de correlación de Spearman
(rango r = 529 - 884; p < .001). Respecto al PHS, no existieron
diferencias de alimentación previas (p = 0,564), pero
sí al final del mismo (p = 0,001), a favor del GI. Del resto
de indicadores de hábitos saludables, el GC tenía mejores
hábitos iniciales (p = 0,047), pero el GI mejoró su puntuación,
no existiendo diferencias finales entre grupos.
Conclusiones: el IHS resultó ser un cuestionario adaptado
y fiable para el estudio de los hábitos en adolescentes.
El PHS provocó cambios en el GI, consiguiendo
mejores puntuaciones en alimentación y sumatorio de
hábitos saludables.