Passion, charisma and gender in an illuminated manuscript of Bonaventure’s life of saint Francis.
Pasión, carisma y género en un manuscrito iluminado de la vida de san Francisco de san Buenaventura.
Author(s)
Flora, HollyDate
2021-05Discipline
HumanidadesKeyword(s)
PassionGenre
Illuminated manuscripts
Hagiography
Pasión
Género
Manuscritos iluminados
Hagiografía
Abstract
Written by then-Master General of the Franciscan Order, Bonaventure
of Bagnoregio, the Legenda maior was declared the Order’s only official
account of Francis’ life in 1266. Hundreds of surviving manuscripts of the
Legenda maior attest to the text’s popularity in the late middle ages and early
Renaissance, but somewhat surprisingly, only a handful of such manuscripts
are illustrated. Among these unusual, illuminated copies of the Legenda is a
mid- fourteenth century codex known as MS 411, now kept in the Biblioteca
Nazionale Vittorio Emanuele II in Rome. The manuscript contains seventeen
miniatures or historiated initials altogether, each introducing a chapter of
Bonaventure’s Legenda. Remarkably, a kneeling woman is shown in supplication
before Francis on at least four folios; she is likely the book’s primary
reader. In this paper, I will discuss the repeated inclusion of this woman’s image
in the manuscript, arguing that her likeness reveals how the vita of Francis
was uniquely appropriated as a devotional tool for her. Intended as a précis to
a longer book project, my study here raises larger questions about Franciscan
texts, illustrated manuscripts, and lay devotion in Italy in Trecento. Escrito por el entonces Maestro General de la Orden Franciscana,
Buenaventura de Bagnoregio, la Legenda maior fue declarada el único relato
oficial de la vida de san Francisco de la Orden en 1266. Cientos de manuscritos
sobrevivientes de la Legenda maior dan fe de la popularidad del texto a finales
de la Edad Media y principios del Renacimiento, pero sorprendentemente,
solo se ilustra una pequeña cantidad de esos manuscritos. Entre estas copias
inusuales e iluminadas de la Legenda se encuentra un códice de mediados
del siglo xiv, conocido como MS 411, que ahora se conserva en la Biblioteca
Nazionale Vittorio Emanuele II de Roma. El manuscrito contiene diecisiete miniaturas
o iniciales historiadas en total, donde cada una presenta un capítulo de
la Legenda de Buenaventura. Sorprende cómo una mujer arrodillada se muestra
en súplica ante san Francisco en, al menos, cuatro folios; probablemente sea
la lectora principal del libro. En este artículo se debate la inclusión repetida
de la imagen de esta mujer en el manuscrito, argumentando que su semejanza
revela cómo la vita de san Francisco se convirtió en un instrumento devocional
para ella. Pensado como resumen de un proyecto futuro, este estudio plantea
preguntas importantes sobre los textos franciscanos, los manuscritos ilustrados
y la devoción laica en Italia en el Trecento.