Evolución legislativa de la educación especial en España de 1970 a 2006 y su aplicación práctica.
Legislative evolution of special education in Spain from 1970 to 2006 and its practical application.
Date
2013-11Discipline
Educación socialKeyword(s)
Legislación educativaEscuela Integradora
Escuela Inclusiva
Educational legislation
Integrative school
Inclusive school
Abstract
Este artículo tiene como objetivo estudiar la evolución legislativa de la Educación
Especial en España desde 1970 hasta 2006 y su aplicación práctica. Comprende el
estudio de la temática desde la Ley General de Educación y Financiamiento de la
Reforma Educativa de 1970, pasando por otras Leyes de Educación que consolidan
la transformación de la Educación Especial: la Ley de Integración Social de
Minusválidos de 1982, el Real Decreto de Ordenación de la Educación Especial de
1982, el Real Decreto sobre la nueva Ordenación de la Educación Especial de 1985,
la Ley Orgánica General del Sistema Educativo de 1990, la Ley Orgánica de Calidad
de la Educación de 2002, y la Ley Orgánica de Educación de 2006. Junto a esta
evolución legislativa se recogen los aspectos del Movimiento de la Reforma de la
Educación Especial en el mundo, con la implementación de la Escuela Integradora y
la Escuela Inclusiva. The aim of this article is to study the legislative evolution of Special Education in
Spain from 1970 to 2006 and its practical application. It includes the study of the
matter from the General Law of Education and Funding of the Educational Revision of
1970, looking through some other Educational laws which consolidate the
transformation of Special Education: the 1982 law on Social Integration of the
Handicapped, the 1982 Royal Decree on the new Ordination of Special Education,
the 1985 Royal Decree on the new Ordination of Special Education, the 1990 Act on
the Educational System, the 2002 Act on the Educational Quality and the 2006 Act on
Education. Beside this educational legislation aspects of the Reformation of the
Special Education in the world Movement are also included, with the implementation
of the Integrative School and the Inclusive School.