La enseñanza en línea y la dimensión artificial de la ciencia de la educación: análisis filosófico-metodológico como ciencia de diseño
Online teaching and the artificial dimension of science of education: a philosophical-methodological analysis as a science of design
Author(s)
Alonso Rodríguez, María AlonsoDate
2020-11Discipline
FilosofíaKeyword(s)
Ciencia de la educaciónEducación
Tecnología
Enseñanza on-line
Science of education
Education
Technology
On-line teaching
Abstract
La educación en línea plantea nuevos problemas a la ciencia de la educación, que tiene un carácter dual: es ciencia social y ciencia
de lo artificial. La mediación de la tecnología refuerza la dimensión artificial de la ciencia de la educación, que se configura como una ciencia
de diseño. Esto revierte en la vertiente interna y la dimensión externa de
la actividad educativa.
Este artículo ofrece un análisis filosófico-metodológico de la educación mediada por la tecnología. Lo hace desde el marco teórico de
las ciencias de lo artificial, lo que aporta novedad: por un lado, este
enfoque es poco habitual; y, por otro, la filosofía de la ciencia apenas ha
prestado atención a la ciencia de la educación.
Dentro de este marco temático, para resolver problemas en los procesos de enseñanza mediados por la tecnología, se contextualizan los
diseños educativos como diseños científicos. Después se analizan sus
límites para atender las distintas dimensiones de la educación. Online education poses new problems for education science, which has a dual character: it is both a social science and a science
of the artificial. The mediation of technology reinforces the artificial
dimension of education science, which is configured as a design science. This affects the internal aspect and the external dimension of the
educational activity.
This paper offers a philosophical-methodological analysis of technology-mediated education, from the theoretical framework of the artificial sciences. It does so from the theoretical framework of the artificial
sciences, which can be innovative: on the one hand, it is an unusual approach; on the other hand, the philosophy of science has scarcely paid
any attention to the science of education.
Within this thematic framework, educational designs are contextualized as scientific designs to solve problems in teaching processes mediated by technology. Then, its limits are analysed to tackle the different
dimensions of education.