Psychometric validation of a scale to evaluate agency capability in adolescents of Medellín, Colombia
Author(s)
Cadavid Congote, LauraDate
2019-05-24Discipline
PsicologíaKeyword(s)
AgencyAdolescence
Positive development
Factor analysis
Psychometric validation
Agencia
Adolescencia
Desarrollo positivo
Análisis factorial
Validación psicométrica
Abstract
To understand adolescents, from a positive development perspective, as active participants, who are historically constructed, in interaction with the contexts around them, with the capacity of questioning, choosing, and deciding the ways of positioning themselves in the world in a logic of commitment with others and with themselves, their agency capacity must be examined. Agency comes from Sen’s (1985) Capability approach and manifests its self as the attitude that a person has to understand, decide, and choose according to their principles and values. This study’s goal is to validate a questionnaire constructed to measure the agency capacity in adolescents of Medellin, Colombia. After a qualitative investigation, it was determined that agency had 18 components to measure. The instrument used had a sociodemographic part and one that measured the variables of interest. In order to do the psychometric validation, first, the questionnaire was applied to 1,422 adolescents Medellin. Then, the sample was divided into two in order to explore its internal consistency and to do exploratory and confirmatory analysis. Results showed adequate internal consistency and goodness of fit and a 3-factor solution model. This study allows to 1) increase the knowledge professionals have about adolescence in Medellin and the capabilities teenagers have; 2) contribute to the theoretical construction of the field of the positive development of adolescents, and 3) have a valid instrument to assess this capacity in adolescents in the city of Medellin. Para entender a los adolescentes, desde una perspectiva de desarrollo positivo, como participantes activos, históricamente construidos, que están en interacción con el contexto que los rodea, con la capacidad de cuestionar, elegir y decidir la forma en la que se quieren posicionarse en el mundo en una lógica de compromiso consigo mismos y con otros, debemos estudiar la capacidad de agencia. La capacidad de agencia surge del Enfoque de Capacidades de Sen (1985), esta se manifiesta como la actitud que tienen las personas para comprender, decidir y elegir de acuerdo con sus valores y principios. El propósito de este estudio es validar un cuestionario que fue construido para medir la capacidad de agencia en adolescentes de Medellín, Colombia. Tras una parte cualitativa de a investigación se encontró que la se componía de 18 variables para medir. EL instrumento utilizado tenia una parte sociodemográfica y una que median las variables de interés. Para hacer la validación psicométrica primero el cuestionario fue aplicado a 1.422 adolescentes de la ciudad. Luego, se dividió la muestra en dos para explorar su consistencia interna y hacer el análisis exploratorio y confirmatorio. Los resultados muestran una consistencia interna adecuada, una buena bondad de ajuste y un modelo de tres factores. Lo obtenido en este estudio permitirá: 1) aumentar el conocimiento que tiene los profesionales de Medellín sobre los adolescentes y sus capacidades; 2) contribuir a la construcción del campo teórico del desarrollo positivo; y 3) tener un instrumento valido para evaluar esta capacidad en los adolescentes de la ciudad de Medellín.