Show simple item record

Emotional intelligence in primary education teachers: a practical proposal for its development

dc.contributor.authorCampayo-Julve, Raúl
dc.contributor.authorSánchez-Gómez, Martín
dc.date.accessioned2021-01-13T08:36:56Z
dc.date.available2021-01-13T08:36:56Z
dc.date.issued2020-12-24
dc.identifier.issn0214-8560
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12466/1317
dc.description.abstractA finales del siglo xx varias aportaciones desde la psicología significaron un cambio de paradigma en la educación. Una de las más relevantes fue la inteligencia emocional, término acuñado por los psicólogos Salovey y Mayer en 1990. Durante estas tres décadas, numerosas investigaciones evidencian el impacto de la inteligencia emocional en distintos ámbitos como el educativo, lo que se ha traducido en el desarrollo y puesta en práctica de diversos programas de desarrollo emocional que han demostrado su efectividad. El presente trabajo realiza una investigación bibliográfica cualitativa a partir de la que se propone un programa pedagógico dirigido a docentes de tercer ciclo de primaria para que puedan formar a sus alumnos en esta habilidad. Se concluye que la inteligencia emocional es un factor de gran relevancia en educación para el desarrollo personal y socioemocional de los alumnos, y se proponen distintas actividades para que los docentes pongan en práctica programas centrados en el desarrollo de la IE.es
dc.description.abstractAt the end of the 20th century several contributions from psychology helped to create a paradigm shift in education. Emotional intelligence, term coin by the psychologists Salovey and Mayer in 1990, was one of the most relevant contributions. During these three decades, an enormous number of investigations have been carried out evidencing the impact of emotional intelligence in different areas such as education, which has meant the creation and implementation of various emotional development programs that have demonstrated their effectiveness. The present work, based on a qualitative bibliographic research, proposes a pedagogical program to primary school teachers to give their students the possibility of developing this ability. It is concluded that emotional intelligence is a factor of great relevance in education for the personal and socioemotional development of students, and are different activities are proposed to implement programs focused on the development of EI.en
dc.language.isospaes
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleInteligencia emocional en maestros de educación primaria: una propuesta práctica para su desarrolloes
dc.titleEmotional intelligence in primary education teachers: a practical proposal for its developmenten
dc.typearticlees
dc.description.disciplineEducaciónes
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.46583/edetania_2020.58.689
dc.issue.number58es
dc.journal.titleEdetaniaes
dc.page.initial55es
dc.page.final78es
dc.rights.accessRightsopenAccesses
dc.subject.keywordInteligencia emocionales
dc.subject.keywordEducaciónes
dc.subject.keywordEducación primariaes
dc.subject.keywordProfesoreses
dc.subject.keywordEmotional intelligenceen
dc.subject.keywordEducationen
dc.subject.keywordPrimary educationen
dc.subject.keywordTeachersen
dc.subject.unesco5312.04 Educaciónes


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional