Show simple item record

Teacher training: keys for sexual and effective education in the first courses of primary education and teacher profiling

dc.contributor.authorRamos Gómez, Miriam
dc.contributor.authorMonzón Pascual, María del Rocío
dc.date.accessioned2019-09-19T14:51:21Z
dc.date.available2019-09-19T14:51:21Z
dc.date.issued2019-07
dc.identifier.issn0214-8560
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12466/125
dc.description.abstractEl presente artículo parte de la necesidad de movilizar propuestas metodológicas alternativas a las ofrecidas por la ideología de género sobre educación afectiva y sexual en la etapa de Educación Primaria. En primer lugar, se realizará una aproximación a las fuentes de pensamiento y principios antropológicos de la ideología de género. En segundo lugar, tras descubrir la importancia del factor ambiental en el desarrollo de la identidad sexuada del niño de 2 a 7 años, se esclarecerán como metas de la educación afectiva y sexual en los primeros cursos de la Educación Primaria: la educación de la identidad sexuada, la educación del pudor y la educación de la castidad. Tras las respectivas indicaciones metodológicas que los maestros deben tener en cuenta, se establecerán como retos emergentes la formación del perfil del graduado en Magisterio en Educación Primaria y, concretamente, del graduado en Magisterio en Educación Especial.es
dc.description.abstractThis paper derives from the need to foster methodological approaches about affective-sexual education in Primary education which are alternative to those offered by gender ideology. First, the paper approaches the sources of thought and anthropological foundations of gender ideology. Secondly, after highlighting the relevance of environmental factors in the development of sexual identity of children from 2-7 years, some aims of affective- sexual education in early primary education will be presented: the education of decency and the education of chastity. Following the corresponding methodological indications that teachers should consider, these will be proposed as emerging challenges in the formation of the profile of graduates in Primary Education and Special Education.en
dc.language.isospaes
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleFormación del maestro: claves para la educación afectiva y sexual en los primeros cursos de educación primaria y perfil del maestroes
dc.titleTeacher training: keys for sexual and effective education in the first courses of primary education and teacher profilingen
dc.typearticlees
dc.description.disciplineEducaciónes
dc.issue.number55es
dc.journal.titleEdetaniaes
dc.page.initial97es
dc.page.final115es
dc.rights.accessRightsopenAccesses
dc.subject.keywordEducación primariaes
dc.subject.keywordFormación de profesoreses
dc.subject.keywordEducación sexuales
dc.subject.keywordPrimary educationen
dc.subject.keywordTeacher trainingen
dc.subject.keywordSex educationen
dc.subject.unesco5312.04 Educaciónes


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional