Profesores excelentes de la Universidad Nacional Autónoma de México: aciertos y desafíos
Excellent teachers from the National Autonomous University of Mexico: successes and challenges
Date
2019-07Discipline
EducaciónKeyword(s)
Excelencia académicaProfesores universitarios
Enseñanza superior
Academic excellence
University professors
Higher level education
Abstract
En este artículo se describen los resultados obtenidos en las entrevistas1 que se
aplicaron a trece académicos de las cuatro áreas de conocimiento, en las que la Universidad
Nacional Autónoma de México (UNAM) clasifica sus cuarenta y un posgrados: Ciencias Físico-
Matemáticas y de las Ingenierías, Ciencias Biológicas, Químicas y de la Salud, Ciencias
Sociales y Humanidades y de las Artes. Esta primera fase de entrevistas, aplicadas en 2017,
forma parte del Estudio sobre la Excelencia del Profesorado del Posgrado de la UNAM2. La
selección de los sujetos se desarrolló a través de una pregunta abierta que se desprende de un
cuestionario que se aplicó a una muestra de 399 académicos, a los que se les solicitó nombrar
a tres profesores considerados excelentes. El análisis de esta información permitió identificar factores profesionales asociados a ciertos rasgos, como conocimiento, creatividad, actualización
y honestidad intelectual. This article describes the results obtained in the interviews that were applied
to thirteen academics from the four areas of knowledge that the National Autonomous University
of México (UNAM) serves to classify the forty-one graduate programs: Physical and
Mathematical Sciences and Engineering; Biological, Chemical and Health Sciences, Social
Sciences and Humanities and the Arts. The interviews are part of the Study on the Academic
Excellence of the Graduate Programs in UNAM. The selection of the subjects was developed
through an open question that emerges from a questionnaire that was applied to a sample of
399 academics, in which they were asked to appoint three professors considered excellent.
The analysis of the information allowed us to identify professional factors associated with
certain features, such as: knowledge, creativity, actualization and intellectual honesty.