La educación del espíritu. Líneas de pensamiento para una teoría de la educación
The education of the spirit. Lines of thought for a theory of education
Author(s)
Luque, DavidDate
2020-07Discipline
EducaciónKeyword(s)
Pensamiento críticoValores morales
Enseñanza pública
Critical thinking
Moral values
Public education
Abstract
Introducción. Este artículo se sitúa en la rica y profunda discusión internacional sobre la educación del espíritu que contrasta con un silencio espeso sobre el tema en
el ámbito pedagógico. Método. Articula los pasos clásicos de una teoría de la educación.
Ofrece una aproximación filosófico-educativa al “espíritu” para terminar preguntándose por
sus aplicaciones prácticas. Discusión. Busca identificar unos rasgos dinámicos que permitan
intervenir educativamente en el espíritu, saber si es legítimo epistemológicamente y cómo
se relaciona internamente con otras áreas de la educación. Conclusión. Comprendido el espíritu de una cierta manera, parece posible atender a su educación en contextos religiosos y
seculares. Introduction. This article is set in the rich and deep international discussion
on the education of the spirit that contrasts with an absolute silence on the subject in the
pedagogical field. Method. It articulates the classic steps of a theory of education. It offers
a philosophical-educational approach to the “spirit” to end up wondering about its practical applications. Discussion. It seeks to identify dynamic traits that allow educational interven
-
tion in the spirit, to know if it is legitimately epistemologically and how it is internally related
to other areas of education. Conclusion. Understanding the spirit in a certain way it seems
possible to attend to their education in religious and secular contexts.